Mondelez International, som äger bland annat Marabou, Daim samt internationella varumärken som Oreo och Toblerone, har släppt rapporten ”State of Snacking”. Rapporten är en global undersökning där människor från olika delar av världen har fått svara på frågor om hur de äter snacks.

Printscreen karamello hemsida lösgodis - Butiksnytt 2020
Printscreen från Karamello hemsida lösgodis – Butiksnytt 2020

Årets ”State of snacking” är den andra årliga undersökningen som Mondelez gjort och innehåller frågor om hur människor i olika delar av världen äter snacks. Nu visar det sig att allt fler väljer att köpa godis och snacks online, och 69 procent av de tillfrågade i Mondelez undersökning säger att de kommer fortsätta handla godis online även efter pandemin.

Martina Flemström VD för Mondelez i Sverige och Finland

Trenden verkar också stämma för Sverige. Enligt Livsmedelsföretagens Stora julmatsundersökning [länk] har 20 procent av svenskarna handlat mer mat på nätet under pandemin.

– Vi är många som har handlat mat och matkassar online, men nu ser vi också att pandemin har fått människor att köpa godis på nätet. Utvecklingen har verkligen accelererat under pandemin, säger Martina Flemström VD för Mondelez i Sverige och Finland.

– Även om vi i Sverige ligger långt fram med digitalisering och har en större vana att handla på nätet så har det verkligen hänt något under pandemin. Att köpa snacks och godis har under det här året påbörjat resan på nätet och nu behöver vi se till att våra produkter finns där köparna finns, säger Martina Flemström.

När tiderna är lite oroliga så väljer många att köpa varumärken de känner igen, och litar på. 7 av 10 säger att de i osäkra tider föredrar att hålla sig till varumärken som de redan känner till och att de gör det hellre än testar nya.

– Undersökningen visar verkligen att jag inte är ensam om att vilja köpa välkända och trygga varumärken när tiderna är lite osäkra. Vi ser också att vår försäljning har ökat och att det är många som köper Marabous chokladkakor, säger Martina Flemström.