ANNONS

Lidl Sverige, vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen, man har under de senaste åren ökat antalet Från Sverige-märkta varor i sortimentet med cirka 105 procent.

Premiär för Lidls första butik i Mölnlycke

I slutet av september genomför Svenskmärkning, som står bakom de tre ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, tillsammans med livsmedelsbranschen, två veckor med extra fokus på produkter och varor som är odlade, födda och uppfödda och även förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Lidl Sverige har under de senaste åren satsat på att bredda sortimentet av just svenska livsmedel, något som företagets kunder efterfrågar.

Louise Edgren, inköpschef på Lidl Sverige

– Vi ser en stor efterfrågan på svensk mat och har därför satsat ordentligt på att utöka vårt sortiment under de senaste åren. För att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt i butikerna tycker vi om att lyfta våra Från Sverige-märkta varor. Det är en frivillig ursprungsmärkning som gör det enklare för kunderna att hitta svenska råvaror och produkter i våra butiker. Bättre lokalsinne helt enkelt, säger Louise Edgren, inköpschef på Lidl Sverige.

Under verksamhetsåret 2021/22 var 30 procent av Lidls produkter i det fasta sortimentet från leverantörer baserade i Sverige och drygt 33 procent av försäljningen kom från svenska leverantörer. Drygt 23 procent av kedjans livsmedelsleverantörer är svenska och 328 produkter är märkta med Från Sverige vilket innebär att råvaran är från Sverige, och att varan är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Antalet Från Sverige-märkta produkter är en ökning med 105 procent sedan 2019/2020.

– Det är väldigt glädjande att Lidl Sverige renodlar sitt sortiment och ökar andelen svenska produkter. Tack vare riktade insatser såsom denna kan alla vi aktörer inom livsmedelsindustrin stötta lokala aktörer och samtidigt erbjuda alla de mervärden som det innebär att handla svenskproducerat, och det är Lidl Sverige ett utmärkt exempel på, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning.

Hos Lidl är de egna varumärkena Ängens inom mejeri, Svea Lantkött för färskt kött, Enebacken inom chark, Gyllda för kyckling, samt Himlajord för färsk frukt och grönt råvaror med enbart svenskt ursprung.

ANNONS