Apoteksgruppen har under hösten tagit fram ett nytt koncept för sin butikskommunikation tillsammans med kommunikationsbyrån Tomorro’. Det nya konceptet lyfter fram Apoteksgruppens kärnvärden och hjälper till att vägleda kunderna. Det nya konceptet rullas ut successivt under 2021.

Apoteksgruppens kommunikation har de senaste 10 åren präglats av en stark turkos färg och ett mosaikmönster. Under hösten har ett nytt butikskommunikationskoncept tagits fram som ska förstärka Apoteksgruppens mjukare värdegrund och att kunden och dess hälsa alltid är i fokus.

För att återspegla det rent grafiskt kommer apoteken framåt att präglas av mjukare färger som dimblå och ängsgrön som primärfärger. Mosaiken tas bort och ger istället utrymme för mer vägledande piktogram.

– Hur vi jobbar med människor – att vi är omtänksamma och varma i kundmötet, rådger och hjälper människor till en bättre hälsa varje dag – ska även matchas i våra färger. Vi drivs av dessa mer mjuka värden och vi vill att det skall gå som en röd linje genom allt vi gör. Därför tar vi nu steget till att ta in mjukare färger, former och bättre vägledning till våra kunder i butik, säger Anna Bergstedt, marknads- och kommunikationsdirektör på Apoteksgruppen.

Kommunikationskonceptet kommer genomsyra såväl den digitala upplevelsen som fysiska butiker och tryckt material.

– Tanken med butikskommunikationskonceptet är att dels få fram Apoteksgruppens kärnvärden bättre och få dem att genomsyra hela butiksupplevelsen, samt att vi gör det enklare att se vad man kan köpa och få hjälp med redan från utsidan av apoteket med hjälp av piktogram – så tydlighet i kommunikationen blir än bättre med detta nya koncept, säger Pamela Groop på kommunikationsbyrån Tomorro’.