ANNONS

Förra året minskade matsvinnet från Axfoods butikskedjor till rekordlåga 1,26 procent. Digitala lösningar i form av automatiserade beställningar och handdatorer som identifierar varor med kort datum är några av de nya initiativ som ligger bakom resultatet.

Under förra året minskade matsvinnet från alla Axfoods butikskedjor. För första gången någonsin ligger samtliga kedjor i linje med det övergripande halveringsmålet.

LÄS OCKSÅ: Stor minskning av Willys matsvinn 2020

– Vi arbetar ständigt med att utmana inarbetade rutiner för att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa. För att minska matsvinnet ytterligare krävs både nytänkande och smarta digitala lösningar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

”Under förra året minskade matsvinnet från alla Axfoods butikskedjor. För första gången någonsin ligger samtliga kedjor i linje med det övergripande halveringsmålet.”

Automatiserade beställningar av varor är ett exempel på framgångsrik digitalisering. Med hjälp av avancerad analys får butikerna hjälp att beställa rätt mängd varor vid rätt tillfälle. På så sätt undviks både tomma hyllor och för stora beställningar som riskerar att inte sälja.

LÄS OCKSÅ: Butiksnytt Hemköp mot halverat matsvinn

Under 2020 har Axfoods kedjor Willys, Hemköp och Tempo med hjälp av handdatorer effektivt kunna identifiera varor med kort datum att sälja ut till reducerat pris. Utförsäljning av sådana varor samt frukt och grönt med skönhetsfläckar och hög mognadsgrad har haft stor betydelse för att kunna minska matsvinnet. Samarbeten med olika välgörenhetsorganisationer som tar emot mat från butiker och lager har också bidragit genom donationer av cirka 700 ton mat.

– Minskat matsvinn är ett av många exempel på när satsningar på hållbarhet leder till förbättrad lönsamhet samtidigt som det gynnar miljön, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfood arbetar ständigt med att minska matsvinnet. Målet är att svinnet ska uppgå till endast 0,86 procent av butikernas omsättning till 2025. Det innebär en halvering jämfört med när målet sattes 2015. Den största utmaningen framöver är att ytterligare minska matsvinnet från frukt och grönt, bröd samt butikernas delikatessdiskar.

Läs mer om Axfood

ANNONS