En första pilot av Axfoodkoncernens nya transportsystem är igång. Från Willys i Ystad gick den första leveransen av matkassar hem till nöjda e-handelskunder.

Axfoodkoncernens nya logistikcenter i Bålsta förväntas stå klart 2023. Parallellt med byggnationen utmanas alla led i koncernens logistikstruktur, där transporter till och från våra lager, butiker och e-handelskunder är en viktig pusselbit.

Därför har ett nytt digitalt transportsystem, Transport Management System (TMS), upphandlats för att kunna samla och effektivisera den omfattande transportverksamheten. Jakob Ohlson är transportspecialist på Dagab, Axfoodfamiljens inköps- och logistikbolag, och var med när den första piloten drogs igång i slutet på februari 2021.


Hej Jakob! Vad innebär den första piloten av det nya transportsystemet?
– Inom e-handeln har vi olika transportflöden och först ut i piloten är det vi kallar butiksflödet. Det vill säga att vi kör ut leveranser från butiken som har plockat kundens beställning och levererar beställningen hem till kunden. I piloten testar vi att ordern kommer in och ruttoptimeras som den ska, så att plocket i butik och leveransordningen blir rätt – vilket är avgörande för att chauffören och kunden ska få korrekt leveransinformation. Samtidigt testar vi också en chaufförs-app och att transportledningens uppföljning fungerar som tänkt.

Här levererar Dagabs chaufför Ihab den första e-handelsleveransen via Axfoodkoncernens nya transportsystem till Willys-kunderna Christoffer och Ann i Ystad.


Hur har piloten gått såhär långt?
– Piloten går kanon! Systemmässigt så går allt enligt plan och de buggar som dyker upp åtgärdas snabbt av hela teamet, alla är på tårna. Alla medarbetare är så engagerade, allt från chauffören till transportledning och kundtjänst. Vi har testat många scenarion, flöden och inställningar innan vi satte igång, så det är kul att få se att det fungerar som vi har tänkt oss. Det är en riktigt bra start inför den stora utrullningen och en stor milstolpe för oss.

Hur har förberedelserna sett ut?
– Många berörs av den här förändringen. Dels vår interna transportledning som är spindeln i nätet och har koll på driften, dels våra externa transportpartners som tilldelar chaufförer till rutterna. Sedan är det förstås chaufförer som utför leveranserna och kundtjänst som hjälper kunderna. Vi har informerat, utbildat och löpande utvärderat våra förberedelseaktiviteter. Både inför piloten, men också inför den utrullning som är ganska nära inpå och startar om några veckor.

Vad har varit din största lärdom i projektet hittills?
– Hur spännande det är med ett så stort projekt och den förändring det innebär, från många olika synvinklar. Det är inte bara vår transportverksamhet inom e-handel som är med på den här resan, det är mycket mer än så. Vi delar TMS med bland annat “leverans till butik”-flödet, en helt annan transportvardag än jag är van vid. Det är lärorikt och roligt.

Vad händer efter piloten, vad är nästa steg?
– 2021 är verkligen e-handelns år i TMS-projektet! Planen är att rulla ut alla våra flöden. Vi fortsätter att rulla ut butiksflödet och kopplar efter det på Middagsfrid-leveranser. Slutligen kör vi våra leveranser från våra e-handelslager i Göteborg och Stockholm. Med ett nytt transportsystem får vi förutsättningar för framtiden.

Läs mer om Axfood