Svenska Fotbollförbundet och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt pågående samarbete ytterligare tre år. Fokus kommer fortsatt vara att verka för ett extra roligt supporterskap för det svenska dam- och herrlandslaget i fotboll.

Avtalet sträcker sig mellan 2021 till 2023, vilket löper över fyra seniormästerskap; UEFA EURO 2021, UEFA Women’s EURO 2022, FIFA World Cup 2022 samt FIFA Women’s World Cup 2023, och innefattar rättigheter för Carlsberg till aktivering av partnerskapet via dam- och herrlandslagen.

Carlsberg är sedan länge starkt förknippat med fotboll, både genom sitt återkommande sponsorskap av svensk fotboll, men kanske framförallt via en mängd globala fotbollssamarbeten genom åren. I Sverige har Carlsberg riktat sig mot fotbollssupportrar och det arbetet kommer fortsätta under de kommande tre åren.

– Vi är glada och tacksamma att få med oss Carlsberg som partner i ytterligare tre år. Vi kommer kunna skapa mycket glädje tillsammans – och samtidigt lyfta viktiga frågor om attityder och samvaro som rör oss alla, säger Helena Taube Rehnmark, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet.

– Carlsberg har en lång fotbollstradition, i Sverige och internationellt. Vi ser fram emot att tillsammans med Fotbollsförbundet verka för en inkluderande fotbollskultur, och stärka vårt sponsorskap där vi från och med nu även sponsrar damlandslaget i samma utsträckning som vi gör med herrarna, säger Peter Hammarstedt VD Carlsberg Sverige

Framgångsrika supportersatsningar fortsätter

Carlsberg vill vara med och lyfta det svenska supporterskapet. Landslagen har en lång tradition av hängivna supportrar som följer lagen i vått och torrt, det vill Carlsberg vara med och stötta. En del i det är att Carlsberg, tillsammans med supportrarna, utser den bästa svenska spelaren i samband med landslagsmatcher genom att dela ut priset: Player of the Match.

– Ett av de mest spännande projekten vi och Carlsberg gjort ihop var när vi med hjälp av ljudforskare bevisade att en supporterklack med både manliga och kvinnliga röster låter klart högre än en klack med främst män. Ett kul, men även tänkvärt projekt, precis sånt som vi vill göra mer av tillsammans, säger Hanna Leback, ansvarig för samarbetet på Svenska Fotbollförbundet.