Malmö LBC har tecknat ett treårsavtal med Coca-Cola för 100 % eldriven transport av företagets samtliga dryckesleveranser i Stockholmsregionen.

Avtalet omfattar distribution med Volvos nya eldrivna lastbilar FM 4×2 T Electric och startar i december 2022. Bilarna är konfigurerade som dragbil och trailer med en taravikt på upp till 44 ton och 21 tons lastkapacitet för trailern.

– Detta är mycket positivt steg i rätt riktning när det gäller utvecklingen av fossilfria transporter i Sverige. Avtalet vanns i hård konkurrens med andra framtidsinriktade företag och är resultatet av ett kvalificerat samarbete med Coca-Cola, Eon och Volvo Lastvagnar.

– För Malmö LBC är detta ett naturligt steg på vägen mot en framtid där våra delägare och underleverantörer även kommer att hantera autonoma fordon drivna av 100 % fossilfria bio-, vätgas- och elektrobränslen. Vi arbetar för att vara en samarbetspartner som hjälper våra kunder i deras klimatomställningsarbete, säger en nöjd Anders Jönsson, VD på Malmö LBC.

För Coca-Cola ingår övergången till 100 % eldrivna transporter i Stockholmsregionen i bolagets hållbarhetsstrategi.

– Sedan några år görs alla våra dryckesförpackningar av återvunnen plast, vilket vi fortfarande är ensamma om i Sverige. Alla utgående transporter körs redan med fossilfritt HVO-biobränsle, och nu när tekniken gör det möjligt att få tillräcklig räckvidd med eldrivna fordon är det såklart med största glädje vi gör den övergången, säger Anders Johansson, logistikchef på Coca-Cola Sverige.

– Vi kommer att installera tre laddningsstationer vid vår produktionsanläggning i Jordbro. I planen ligger också att lägga till ytterligare eldrivna transporter i takt med att batteritekniken utvecklas och räckvidden utökas, fortsätter Anders Johansson.

Även för Volvo Lastvagnar är avtalet ett viktigt steg på vägen mot utvecklingen av tung och 100 % eldriven lastbilstransport.

– Vi är väldigt glada och stolta över att det så tydligt börjar bli en konkurrensfördel att erbjuda eldrivna transporter. Allt fler kunder vill köra elektriskt och får uppdrag där tysta och utsläppsfria transporter är ett krav. Till 2040 ska Volvo Lastvagnar vara koldioxidneutralt och vi är glada över att tillsammans med våra kunder och deras kunder kunna genomföra den omställning som behöver göras, säger Stefan Strand, VD på Volvo Lastvagnar Sverige.