Under februari månad inleds samarbete mellan Dalsspira mejeri och Sibylla (Nordic Fast Food AB). Samarbetet innebär att Dalsspira framöver kommer att producera Sibyllas nylanserade svenska Grillost-burgare. Grillosten kommer att ingå i en av Sibyllas rikstäckande menyer, gemensamt för rikstäckande menyer är att de skall finnas på samtliga enheter runt om i landet.

LÄS OCKSÅ: Dalsspiras Grillost lanseras på Ica

Första leveransen av grillost till Sibylla sker vecka 8 till ett ordervärde av ca 260 tkr, samarbetets omfattning förväntas uppgå till en årsvolym på ca 20 ton grillost. Årsvolymen kan jämföras mot en total försäljning av ca 35 ton grillost under 2020 för Dalsspira mejeri.

Urban Lithell, försäljningschef på Sibylla

– Vi ser fram emot samarbetet med Dalsspira och är glada över möjligheten att utveckla vårt Gott utan kött-segment, säger Urban Lithell, försäljningschef på Sibylla (Nordic Fast Food AB).

LÄS OCKSÅ: Han blir ny VD för Sibyllakedjan

Sibylla är en franchise kedja vilket innebär att de ca 146 restauranger runt om i landet drivs av enskilda företagare. För Sibyllakedjan är matens härkomst viktig och kedjan strävar efter att erbjuda mat med låg klimatbelastning utan att tumma på kvalitén. Där fyller Dalsspiras lokalproducerade produkter en viktig roll.

LÄS OCKSÅ: Dalsspiras försäljning positiv + 17 %

– Vi är väldigt glada att ha fått förtroendet att leverera grillosten till Sibylla och ser samarbetet som strategiskt viktigt för att stärka Dalsspiras position på den svenska Grillostmarknaden, säger Malin Jakobsson VD på Dalsspira.