Linda Hertzberg kliver på sin nya roll som hållbarhetschef hos den växtbaserade livsmedelsproducenten Food for Progress. Hon kommer närmast från Swedish Match där hon jobbat i tio år. Nu ska hon vara med och utveckla Food for Progress affärsstrategi till att bli ännu mer hållbar.

Food for Progress har rekryterat Linda Hertzberg till rollen som hållbarhetschef. Hon kliver på sin nya roll den andra maj. Hon kommer senast från Swedish Match där hon jobbat i olika roller under tio år, varav de senaste dryga två åren som hållbarhetschef där hon har utvecklat en hållbarhetsstrategi utifrån livsmedelsbranschens principer, ett hållbart jordbruk, klimatavtryck i förpackningar och fossilfria fabriker. Kunskap som är mycket relevant för Food For Progress.

På Food for Progress kommer hon ha möjlighet att utforska hennes personliga intresse hållbarhet i kombination med att utveckla affärsstrategier. Målet med hennes nya roll är att skapa en positiv förändring inom livsmedelsindustrin och utveckla det växtbaserade sortimentet i Sverige och Europa.

– Jag ser fram emot att vara med och utveckla Food for Progress affärsstrategi till att bli ännu mer hållbar. Hållbarhet ska inte vara något vid sidan av affären utan en självklar del i hela affären och en grund som vi bygger vidare på i allt vi gör, säger Linda Hertzberg, hållbarhetschef på Food for Progress.

Linda är utbildad ekonom och började sin karriär som revisor och managementkonsult. Den bakgrunden tror hon varit en fördel i hennes roll som hållbarhetschef eftersom det har möjliggjort för henne att applicera hållbarhet i en affärsmässig kontext. Den insikten tillsammans med hennes strategiska och visionära förmågor att se den större helheten tar hon med sig till sin nya roll på Food for Progress.

– Vi märkte redan i första samtalet att Linda skulle passa bra hos oss. Vi har en spännande och viktig resa framför oss där vi vill förändra livsmedelsbranschen och vara i framkant när det kommer till att producera livsmedel på ett hållbart sätt. Vi är övertygade om att Linda kommer vara en viktig del i den här resan eftersom hon ser affärsutveckling och hållbarhet som samverkande delar, säger Erik Gumabon, VD på Food for Progress.