Försäljningen av KRAV-märkta livsmedel ökade i dagligvaruhandeln under 2020, efter några år av svag utveckling. Det visar färsk statistik från analysföretaget Nielsen.

Försäljningen av KRAV-märkta livsmedel inom dagligvaruhandeln har under de senaste tre åren varit stillastående, men under 2020 vände försäljningen uppåt. Enligt Nielsens siffror ökade försäljningen av KRAV-märkt i landets matbutiker och i e-handeln under förra året med 65 miljoner kronor jämfört med 2019, en ökning med drygt 1 procent. Sett till volymer ökade försäljningen av KRAV-märkt ännu mer, omkring 3 procent.

anita-falkenek KRAV
KRAVs vd Anita Falkenek.

– Detta är glädjande både för miljön och inte minst för alla KRAV-certifierade livsmedelsproducenter, säger KRAVs vd Anita Falkenek.

De KRAV-märkta kategorier som har bidragit mest till försäljningsökningen är kött och ägg. Även kategorier som djupfryst, grönsakskonserver, kaffe och mjöl har ökat mer än tidigare år. Detta antas hänga ihop med coronapandemin, då minskad möjlighet att äta ute har gjort att många har lagat mer mat hemma och kanske också passat på att köpa hem lagringståliga matvaror.

Dagligvaruhandeln som helhet har haft en mycket stark tillväxt under 2020, men andelen ekologiskt och KRAV-märkt har inte hängt med där utan snarare minskat något.

– Det är ett bra tecken att både försäljningsvärde och volym ökar, men vi vill förstås även att andelen KRAV-märkt ökar, eftersom det skulle innebära ännu större hållbarhetsnytta. Vi ser att det finns en stor potential för ytterligare satsningar på ekologiskt och KRAV-märkt under 2021 och framåt, säger Anita Falkenek.

Totalt ökade försäljningen av ekologiska livsmedel i svenska butiker och e-handel under 2020 med 340 miljoner kr, en ökning med 3,5 procent jämfört med året innan.

Hållbarhetschef Mattis Bergquist, Coop.

– Vi på Coop arbetar för mer hållbarhetsmärkta produkter i våra butiker. KRAV-märket är en välkänd märkning med efterfrågade mervärden och vi KRAV-märker därför en stor andel av Änglamark-sortimentet. Vi vill på alla sätt underlätta för våra kunder att göra fler hållbara val, säger hållbarhetschef Mattis Bergquist som en kommentar till de positiva försäljningssiffrorna för KRAV.