Under det senaste helåret har försäljningsvärdet av Från Sverige-märkta produkter inom dagligvaruhandeln ökat med 9,7%, vilket är betydligt mer än icke Från Sverige-märkta produkter, som ökat 5,7% under samma period. Ökningen motsvarar en försäljningsökning på hela 2,4 miljarder SEK, vilket gör att andelen Från Sverige-märkta produkter nu är uppe i totalt 22% i de produktkategorier där Från Sverige-märkta produkter finns representerade.

Försäljningssiffrorna är framtagna av NielsenIQ och visar att köpintresset för Från Sverige-märkta produkter är fortsatt starkt hos konsumenterna, även under det ekonomiskt pressade året som varit. Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige omfattar produkter som ursprungsmärks med Från Sverige, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår.

  • Försäljningsvärdet av produkter med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige inom dagligvaruhandeln har ökat med 9,7%, vilket är betydligt mer än icke Från Sverige-märkta produkter, som ökat 5,7% senaste helåret. Ökningen motsvarar en försäljningsökning på hela 2,4 miljarder SEK. Andelen Från Sverige-märkta produkter är nu 22% (+0,7%) totalt i de produktkategorier där Från Sverige-märkta produkter finns representerade.
  • Försäljningsvärdet ökar till största del på grund av prishöjningarna inom branschen, men nya produkter har bidragit med 650 miljoner SEK till den totala ökningen av försäljningsvärdet på 2,4 miljarder SEK.
  • Det största värdet står kategorin packat kött för, där försäljningsutvecklingen har ökat med 1,3% jämfört med motsvarade period föregående år. Från Sverige-märkta produkter inom kategorin omsätter nästan 7,2 miljarder SEK. Det innebär att 6 utav 10 konsumentförpackningar kött som säljs är märkta med Från Sverige-märkningen.
  • Från Sverige-märkta produkter i kategorierna korv och charkuterier har också höga försäljningsandelar på 52,5% respektive 41,7%. Det innebär att de ökar sin andelar jämfört med föregående år och omsätter betydande belopp, mellan 2,6-2,9 miljarder SEK.
  • Även inom kolonial och fryst ökar försäljningen av Från Sverige-märkta produkter mer än motsvarande icke märkta produkter.
  • De två kategorier som ökat mest under perioden är Från Sverige-märkt matlagningsost (30,6%) och Från Sverige-märkt sallad i påse (25,7%). Båda ökar sina andelar rejält, dock från låga nivåer.

Källa: NielsenIQ Scantrack, rullande helår, vecka 45 2021 – 44 2022, Dagligvaruhandeln, värdeförsäljning i kategorier där Från Sverige, Mjölk från Sverige och Kött från Sverige finns representerade.

— Det är glädjande att konsumenterna fortsätter att välja produkter med Från Sverige-märkningen trots det pressade ekonomiska läget. Idag är cirka 12000 produkter godkända för märkningen och de finns i de flesta kategorier och prisklasser i butikerna. Det är produkter som kommer från våra svenska bönder och livsmedelsföretag i Sverige, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Under året har Svenskmärkning, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, haft kommunikationskampanjer som uppmärksammar konsumenterna om vikten av att fortsätta välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Kampanjerna har setts i press, i det offentliga rummet och digitala kanaler. Tillsammans med kommunikation från organisationer och företag, och med nära 220 företag som ursprungsmärker sina produkter, når budskapet till en stor del av befolkningen. Från Sverige-märket på en produkt visar att märkningens kriterier uppfylls: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.

Under hösten har Från Sverige-veckor genomförts för tredje året — två veckor då Från Sverige-märkta produkter gemensamt lyfts extra i handeln och i kommunikationen. Under 2023 hålls Från Sverige-veckorna vecka 38 och 39. För Svenskmärkning är varje vecka en Från Sverige-vecka.

— Nu väntar julhandeln med många Från Sverige-märkta produkter i handeln. Vi hoppas att intresset för att stötta det svenska lantbruket och industrin fortsätter, och resulterar i en god jul med svenskproducerade råvaror och livsmedel på julbordet och vackra svenskodlade blommor i krukor och vaser, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.