När Ica Nära Roslagstull skulle göra ett omtag kring butiken i Vasastan i Stockholm valde de att börja om från grunden; allt från utrustning och teknik till design och utbud fick tänkas om. Resultatet blev en framtidsbutik som lockar kunder med en upplevelse, inte bara mat på bordet. Det nyaste tillskottet? En GrowOff från Grönska.

Använder teknologi för att göra butiken mer hållbar och effektiv

Butiken vid Roslagstull installerade nyligen en GrowOff – Grönskas odlingsskåp – och satsar nu på att erbjuda sina kunder helt närodlade och obesprutade örter. Investeringen ingår i satsningen butiken gör på att ligga i framkant vad gäller teknik, upplevelse och design, men är också ett steg i att göra butiken mer hållbar och effektiv.

– Vi har tagit stora kliv kring matsvinn och avfall, berättar Andreas Niklasson, som är andragenerations handlare vid Ica Nära Roslagstull tillsammans med sin bror Philipe.

Genom samarbeten med matsvinn-appen Too good to go och Datumrabatten, där kunder kan få rabatt om de hittar varor med kort hållbarhet, har butiken räddat över 2000 kassar mat sedan samarbeten började i våras. Initiativen är inte bara ett kliv mot att bli en mer hållbar butik, utan handlar också om att effektivisera: med ökande kostnader och en lågkonjunktur som står för dörren är man tvungen att jobba med effektivisering på alla fronter. Andreas berättar mer:

– Vi jobbar också med en AI som räknar antal kunder och som skulle kunna läsa av rörelsemönster i butiken för att bemanna fler kassor innan det bildas köer

Philipe tillägger:

– Det är viktigt för oss att hoppa på nya teknologier för att fortsätta ligga i framkant. Annars är vi inte ett framtidskoncept längre.