Löfbergs fortsätter att växa i Finland. Nu tar det familjeägda kafferosteriet nästa steg och bildar ett finskt dotterbolag där Kent Pettersson blir vd från och med den 1 juli. Kent jobbar idag som försäljningsdirektör på Löfbergs, med ansvar för dagligvaruhandeln i Sverige och Finland.

– Ett jättespännande uppdrag. Vi har fördubblat försäljningen i Finland de senaste fem åren, nu blir uppgiften att säkerställa en fortsatt lönsam tillväxt. Det borde inte vara omöjligt med tanke på den respons vi får i Finland som är världens mest kaffetörstiga land, säger Kent Pettersson, blivande vd för Löfbergs Finland.

Kent Pettersson har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen och har jobbat på Löfbergs sedan 2009. Där har han varit ansvarig för försäljningen till dagligvaruhandeln i både Sverige, Finland och Baltikum.

Mörkrostade framgångar
Försäljning av Löfbergs kaffe i Finland ökar inom både dagligvaruhandeln och bland caféer och restauranger. Löfbergs har positionerat sig med sitt mörkrostade kaffe, något som visat sig vara ett lyckokast. Medan kaffesegmentet som helhet står still i Finland ökar försäljningen av mörkrostat kaffe med ca 30 procent per år.

– Vi har träffat rätt med vårt mörkrostade kaffe och vunnit många finska kaffeälskares hjärtan. Det ska vi naturligtvis bygga vidare på. Vi kommer samtidigt att utveckla vårt sortiment med kalla drycker, säger Kent Pettersson.

Ökar kännedomen
Den senaste tiden har Löfbergs säkrat flera stora affärer och samarbeten i Finland. Löfbergs är till exempel officiell kaffepartner till den nya multiarenan UROS Live i Tammerfors som invigs hösten 2021. Denna och andra arenasatsningar är ett viktigt led i arbetet att öka kännedomen bland finska konsumenter.

2018 inledde Löfbergs ett säljsamarbete med tehuset Nordqvist för att möta en ökad efterfrågan och stärka servicegraden till den finska dagligvaruhandeln.

– Med hjälp av Nordqvists säljkår stärker vi närvaron inom den finska dagligvaruhandeln. I kombination med arenasatsningar och andra samarbeten ger det oss goda förutsättningar att fortsätta växa och nå vårt mål att bli den mest omtyckta kaffeleverantören i Finland, säger Kent Pettersson.