I ett nytt samarbete mellan Arla och Generation Pep ska barn och unga inspireras till mer rörelse i vardagen. Under mars månad beräknas 4,2 miljoner personer att nås av tips på roliga aktiviteter på mjölkbaksidorna.

För andra året i rad kläs Arlas mjölkbaksidor av ett samarbete med Generation Pep. Den här gången med en lista över roliga aktiviteter som gör det enkelt att få in mycket rörelse i vardagen. 

Generation Pep arbetar för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett hälsosamt liv med mer fysisk aktivitet och bättre matvanor.

– Generation Pep arbetar för att alla barn och unga ska ha möjligheten och viljan att vara aktiva och leva hälsosamt, men idag vet vi att långt ifrån alla barn gör det. Vi vill därför inspirera fler barn till rörelseglädje och visa hur enkelt det är att få till rörelse varje dag. Att synas på mjölkpaketen är ju ett sätt för oss att nå ut till en stor grupp av barn. Vi hoppas att många barn ska se det här som inspiration och våga testa nya sätt att få in rörelse i vardagen, säger Emma Blomdahl Wahlberg, kommunikationsansvarig på Generation Pep.

–  För barn som växer är mjölk och motion en bra kombination, därför är samarbetet med Generation Pep så viktigt. Vi vet att våra mjölkbaksidor når hundratusentals barn varje månad och vi hoppas kunna inspirera och motivera dem till att leva mer hälsosamt, säger Åsa Scherman, panelredaktör och ansvarig för mjölkbaksidorna på Arla.

Olika varianter på fysisk aktivitet hjälper till att utveckla kroppens fysiska kapacitet, samtidigt som en varierad kost säkerställer att kroppen får i sig alla de näringsämnen den behöver. Barn som inte äter lika mycket som vuxna och är i stort behov av mycket näring för att växa och utvecklas på rätt sätt behöver näringstät mat. Mjölk är ett sådant livsmedel som ger mycket näring per kalori. Fem deciliter mjölk motsvarar exempelvis hela det rekommenderade dagliga intaget av kalcium för ett litet barn.

Mjölkpaketen har använts för informationsspridning sedan 1975 och når idag nära hälften av Sveriges befolkning – varje månad. Med mjölkbaksidorna vill Arla bidra till ökat intresse och vetskap om matinspiration, hälsa, hållbarhet och djuromsorg samt lyfta frågor som är aktuella för unga nyfikna barn.