Malin Wiklander, idag innovationschef på Axfood, blir ny chef för Middagsfrid, när Middagsfrid nu bryts ur Mat.se för att utveckla Axfoodkoncernens erbjudande inom måltidslösningar och matkassar, och växla upp satsningen ytterligare.

Efter en period där marknaden för mat- och middagskassar legat stilla eller minskat under ett flertal år har efterfrågan på hemlevererade måltidslösningar och middagskassar ökat rejält under senaste året. Allt fler efterfrågar olika typer av hemlevererade måltidslösningar och Axfood förstärker nu sin satsning på området när Middagsfrid bryts ut ur Mat.se för att renodla fokus på middagskassarna ytterligare.

Malin Wiklander, idag innovationschef på Axfood, blir ny chef för Middagsfrid, med fokus på att vidareutveckla Middagsfrids erbjudande och stärka positionen på marknaden.

– Middagsfrid var först i världen med att erbjuda matkassar på nätet och har en mycket bra grund att bygga vidare på när vi nu möter nya och ökade kundbehov på en växande marknad. Att tillsammans med hela teamet på Middagsfrid få kombinera ett genuint matlagningsintresse med att vidareutveckla Middagsfrids varumärke och starka kunderbjudande ytterligare, och samtidigt driva den tillväxtresa vi vill göra, är något av ett drömerbjudande, säger Malin Wiklander.

Middagsfrid var först i världen med att 2007 börja sälja färdigplanerade och hemlevererade matkassar på nätet.  2017 förvärvade Axfood Middagsfrid, som alltid har haft bra och hållbar mat i centrum för sitt erbjudande. Med hållbara råvaror av högsta kvalitet och goda måltider har Middagsfrid ett stort antal gånger utsetts till bästa matkasse i tester, och också rönt stor uppskattning bland lojala kunder. Tanken är att nu ta nästa steg och utveckla och växa verksamheten ytterligare.

– Efter att lösplock under flera år vuxit på bekostnad av middagskassarna ser olika typer av matkassar och måltidslösningar ett rejält uppsving. I den nya fas vi befinner oss ser vi en stor potential i att med Malin Wiklander som chef kraftsamla kring Middagsfrid, för att nå ännu fler kunder, öka tillväxttakten och ta en ännu starkare position på marknaden, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör Axfood.

Malin Wiklander har arbetet elva år på Axfood, bland annat med logistikutveckling inom Dagab, affärsutveckling/IT/marknad samt affärsområdeschef inom Axfood Närlivs, och under de senaste tre åren med digital utveckling, analytics, innovation och nya digitala koncept och tjänster inom Axfoods affärsutvecklingsavdelning.

Hon tillträder sin nya tjänst den 10 maj. I samband med det samordnas Axfoods innovationsarbete tillsammans med e-handels- och digitaliseringsarbetet, och Frida Ridderstolpe blir därmed chef för e-handel, digitalisering och innovation.