I samband med de skärpta, lokala restriktionerna från Folkhälsomyndigheten ökar återigen trycket på e-handeln. Efterfrågan är ännu inte uppe på samma nivåer som i våras, men trenden går åt samma håll. För MatHem har inflödet av nya kunder redan i november uppmätts till över 100 000 för helåret, vilket är rekord. Samtidigt syns också en ökning hos bolaget med 58 procent i oktober, jämfört med samma period föregående år.

Även Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, som publiceras idag, visar på samma trend i branschen. De rapporterar en ökning av hemleverans av dagligvaror med 51,8 procent under oktober, jämfört med samma månad 2019.

LÄS OCKSÅ: Tareq Taylors Maten é klar hos MatHem

– Att vi både når en milstolpe i form av över 100 000 nya kunder på ett år, och samtidigt fortsätter att öka mer än index månad för månad, känns fantastiskt kul i en tid som denna. Vårt fokus är nu att fortsätta säkerställa att alla leveranser når ut till både nya och befintliga kunder med samma höga kvalitet som alltid, säger Johan Lagercrantz, vd på MatHem.

Framåt stundar nu en fortsatt intensiv period för e-handlare, inför Black Friday och julhandeln. Även de skärpta restriktionerna kring restaurangbesök och de nya begränsningarna kring antalet personer vid sammankomster leder till att många istället väljer hemmamiddagar och MatHem-luncher.

– Redan i våras skapade sig många människor nya vanor, och började handla mat online för att det var både säkert och smidigt. Vi ser ännu inte några tecken på att detta avtar, utan är säkra på att det kommer att hålla i sig även i efterdyningarna av pandemin, säger Johan Lagercrantz.