Göteborgsbaserade FoodTechbolaget Mycorena ämnar accelerera en ny kategori av kötthybrider tillsammans med svenska livsmedelsaktörerna Nybergs Deli och ICA. Målet med initiativet är att möjliggöra ett skifte till mer hållbar konsumtion genom att introducera köttprodukter blandade med mykoprotein. Kommersiella produkter väntas nå hyllorna under 2023.

Göteborgsbaserade FoodTechbolaget Mycorena ämnar accelerera en ny kategori av kötthybrider tillsammans med svenska livsmedelsaktörerna Nybergs Deli och ICA.

De senaste åren har efterfrågan på hållbara och hälsosamma alternativ till kött ökat drastiskt i takt med att konsumenter blir mer medvetna om såväl näring som klimatpåverkan. Kött dominerar fortsatt proteinmarknaden, men aktörer inom livsmedelskedjan kräver nu en förändring av systemet. Med en köttproduktion som ensam är ansvarig för runt 15% av alla växthusgaser börjar köttproducenter nu vidkänna behovet av diversifiering för mer hållbar produktion.

Medan växtbaserade alternativ är mer hållbara än kött så har nyligen publicerade studier funnit att de har vissa begränsningar gällande näringsvärde och upptag. Dessutom har växtbaserade produkter ännu inte mött konsumenternas förväntningar på kvalitet till den grad att det skapat ett skifte på marknaden. Till och med hybridprodukter av växtbaserade proteiner blandade med kött har inte visat sig framgångsrika. För att möjliggöra en större förändring i konsumentbeteende ämnar nu Mycorena introducera hybridprodukter som är anpassade efter konsumenternas behov.

Genom att blanda kött med ett mer kvalitativt, näringsrikt och hållbart alternativ som mykoprotein går det att säkerställa att produkterna bibehåller de aspekter som är viktigast för konsumenter. Inledande produktvalideringar har funnit att konsumenter anser att hälsa, näring och hållbarhet är av likvärdig prioritet. Hybridprodukter kan minska konsumenters köttkonsumtion avsevärt utan att behöva kompromissa med näring, och utan att sluta äta kött.

– Vi behöver ändra sättet vi producerar mat och minska köttkonsumtionen, men det är inte realistiskt att alla ska sluta äta kött helt. Att bli vegetarian är ett stort steg för många och hybridprodukter kan lösa det problemet. Genom att blanda kött och mykoprotein kan vi minska klimatpåverkan men fortfarande njuta av kött på ett mer klimatsmart sätt, säger Sandra Zachrisson, Head of Product Innovation på Mycorena.

Mycorenas unika ingrediens Promyc är ett mykoprotein som är neutralt i smak med en köttliknande textur, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för hybridblandningar för att bibehålla den smak och konsistens som konsumenter begär. Hybrider erbjuder ett medvetet val för alla som vill konsumera mindre kött och ett enkelt alternativ för alla som kämpar med att göra det. Dessutom erbjuder Promyc fullgoda näringsämnen för en balanserad och hälsosam kost. Trots mykoproteins alla fördelar har marknaden ännu inte lyckats utnyttja dess fulla potential genom att introducera ingrediensen i ett hybridsegment.

Därför utvecklar nu Mycorena prototyper för att testa blandningar och validera hybridprodukterna på marknaden. Inledningsvis ska mykoproteinproducenten ta fram färsbaserade produkter tillsammans med Nybergs Deli för att testa marknad och konsumentefterfrågan ihop med ICA, och därefter utveckla ett helt nytt produktsegment.

– Vi är medvetna om att kött är ett livsmedel med miljöpåverkan och att konsumtion står för en del av människors klimatpåverkan. Vi tror också att den totala köttkonsumtionen kommer minska över tid. Däremot kommer det finnas fortsatt stor efterfrågan på kött på marknaden. Vi tror att det finns stor potential för hybridprodukter för konsumenter som vill fortsätta njuta av kött men i lite mindre mängd, säger Mikael Ottestig, kommersiell chef på Nybergs Deli.

Genom att anta ett mer konsumentorienterat angreppssätt ämnar initiativet erbjuda alternativ till familjer som kämpar med att kombinera enkelt och näringsrikt med klimatmedvetet och barnvänligt. Målet är att minska klyftorna för livsmedelssäkerhet och göra det mer tillgängligt att äta både hälsosamt och hållbart. Därför måste hybridprodukter vara prisvärda och konkurrenskraftiga för att möjliggöra konsumenter att ta steget.

– Vi ser potential i att utveckla hybridprodukter i matcharkskategorin som underlättar för konsumenter att göra fler hälsosamma och hållbara val i hyllan. Det ska vara enkelt att välja ännu mer näringsrika vardagsfavoriter på ICA, säger Peder Ahlberg, kategorichef matchark på ICA.

Det nya segmentet kommer tillföra värde både gällande klimatpåverkan och som ett hälsosamt och prisvärt alternativ till det traditionella köttsegmentet. Nästa steg är att validera produkterna på marknaden storskaligt. Mycorena ser det nya segmentet av hybridprodukter både som ett steg mot att öka acceptansen av alternativa proteiner samt ett nödvändigt steg mot ett hållbart matsystem.