ANNONS

STOCKHOLM, Sverige, och LOS ANGELES, Kalifornien, 16 december, 2020 – Luthman Backlund Foods (www.nicks.com) tillverkare av Nick’s glass, konfektyr och proteinbars har den 16 december stängt sin största investeringsrunda sedan start på 30 miljoner USD med Gullspång Invest, som även backar livsmedelsföretaget Oatly, och det franska riskkapitalbolaget Capagro som största investerare. 

Som nya investerare deltar bland andra Djursholm Investment Group, Erik Selin via Skandrenting AB, Khosla Ventures, IngaBritt & Arne Lundbergs Forskningsstiftelse och Erna & Victor Hasselblads stiftelse. Investeringen skall primärt finansiera bolagets globala expansion med fokus på marknaderna USA och Tyskland samt investeras i en helt ny produktionsanläggning i Europa. 

Bolaget har sedan 2013 byggt upp en organisation av entreprenörer och specialister med flerårig erfarenhet från storbolag som Unilever och Procter & Gamble. Senast rekryterades Group CEO Stefan Lagerqvist som ansvarade för den nordiska verksamheten av hygien- och tvättmedelsartiklar på Unilever och CFO Jonas Bergvall som tidigare arbetade som VP Finance North America på EF Education First. 

Med en bred portfölj av livsmedel erbjuder Nick’s hälsosamma alternativ utan tillsatt socker, vete, palmolja och med låga andelar kalorier. Nick’s glass innehåller närmare 70% lägre andel kalorier än traditionella glassproducenters.

“Tillsammans med ett engagerat och visionärt team av kompetenta medarbetare accelererar vi nu vår affär utanför Sverige med stort fokus på att fortsätta bygga distribution i bland annat USA och Tyskland. Vår senaste lansering under våren av krämig lågkaloriglass utan tillsatt socker har tagit den svenska marknaden med storm och vi är nu marknadsledande inom hälsosam glass. Vår ambition är nu att göra samma resa även utanför Sverige och därför reser vi kapital för att växa globalt.“ säger CEO Stefan Lagerqvist.

I slutet av 2019 lanserade Nick’s en bred linje av lågkaloriglass på den amerikanska marknaden och redan första året omsatte bolaget närmare 10 miljoner USD. Nyligen tillträdde Carlos Altschul som amerikansk CEO. Han kommer med gedigen erfarenhet med över 15 år på strategiska roller hos bland andra andra Danone och Procter & Gamble och senaste som CEO för amerikanska yoghurtföretaget Siggi’s.

“Livsmedelsindustrin är på väg in i ett paradigmskifte där hälsosamma livsmedel kommer transformera hela kategorin av mat. Vi ser att segment inom dryck och glass redan kommit en bra bit på vägen och erbjuder idag hälsosamma alternativ utan avkall på smakupplevelsen. Så snart som vi producenter kan leverera funktion med tillräckligt hög smak kommer även övriga kategorier inom livsmedel att följa efter. Hälsosamma livsmedel är en katalysator för en mer hållbar framtid och kommer göra stor skillnad för folkhälsan på global nivå.“ fortsätter Stefan Lagerqvist.

Nick’s produkter finns i dagligvaruhandeln hos bland annat ICA, Coop, Willys, Hemköp och City Gross. Bland e-handelsaktörer som Amazon.se, Mat.se och Mathem.com samt hos apotek- och hälsokostbutiker.