Den 16-17 november är det Nordic Organic Food Fair i Malmö. Sedan starten 2013 har mässan blivit Nordens största mötesplats för producenter och inköpare från Europa och andra delar av världen med intresse för ekologiska livsmedel.

Nordic Organic Food Fair är den ledande nordiska fackmässan för ekologisk och KRAV-certifierad mat och dryck. För de över 5000 besökarna är mässan en viktig plattform för att knyta kontakter både inom Skandinavien, Europa och resten av världen. Mässans utställarlista vittnar om en spännande uppställning med över 500 företag från 37 länder.

LÄS OCKSÅ: Dags för Nordic Organic Food Fair

I år har Organic Sweden en egen monter (G21) på mässan i anslutning till Business Swedens Try Swedish-paviljong. Där visar vi upp vår digitala plattform Eko-Portalen.se som samlar över 600 produkter från alla viktiga kategorier.

– Vi kommer att marknadsföra Eko-Portalen.se i vår monter, så att fler inköpare hittar till alla fina ekologiska och KRAV-märkta produkter som vi har i portalen – även när det inte är mässa, säger Kolbjörn Örjavik, projektledare för Eko-Portalen.

Följande varumärken Mossagården, Natessen, Oh Mun Good, Casheury, Acetaia Leonardi, The English Teashop, Drogeriet, Cidrani, NaturesPlus, Valentis, SpirulinaNord, Tradin Organic, DIG Snacks, Camelina of Sweden, YiPin Tofu, Waunt by Oriflame, Kost Kamm, Ambasz , Urtekram och Earth Rhythm kommer delta. För att se hela utställarlistan, besök exhibitormanual.ecolifeshow.com.

”Eco Living Scandinavia och Nordic Organic Food Fair är ett viktigt evenemang för att hitta de senaste produkterna till våra butiker. Vi var mycket nöjda med variationen av innovativa produkter som visades förra året. Vi ser fram emot att vara med igen 2022, säger Tone Kragh Langfeldt, inköps- och kategorichef, Life AS.

På många andra marknader är efterfrågan på ekologiska livsmedel fortsatt stark. Att exportera kan därför vara ett viktigt komplement till försäljningskanalerna på den svenska marknaden.

– Vi ser en stark efterfrågan på ekologiska livsmedel på flera marknader i Europa. Den svenska ekologiska maten och dess mervärden svarar väl mot denna efterfrågan och det finns en stor potential att positionera Sverige som ett ekoland i framkant, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Faksimil från senaste Butiksnytt

Nordic Organic Food Fair är mer än en mötesplats för producenter och inköpare. Det är också ett tillfälle att ladda på med nya kunskaper och insikter om allt som rör marknaden för ekologiska och hållbara livsmedel. Charlotte Bladh André och Anton Järild kommer att medverka i flera föreläsningar och seminarium den 16 och 17 november. Här kan du ta del av hela programmet.

Under mässan arrangerar Organic Sweden ett frukostseminarium om den Skånska ekomarknaden. Den 17 november kl 9:00 kommer vi att diskutera hur ekomarknaden i Skåne kan utvecklas med såväl skånska producenter som inköpare.

Registrering till mässan: https://www.nordicorganicexpo.com (Gratis inträde. Observera att Nordic Organic Food Fair är en fackmässa där endast besökare från branschen kan delta).