ANNONS

Deras färdigrätter ska göra det enklare att äta mindre kött. Better Foods Sweden är namnet på företaget, och det är Magnus(far) och Oscar Glovéus(son) som ligger bakom idén som inte handlar om att vi ska sluta äta kött helt, utan minska mängden vi äter.

Better Foods Sweden
Better Foods Sweden

Det nylanserade varumärket erbjuder rätter spunna ur de svenska middagsklassikerna. På menyn står bland annat pannbiff med palsternacksmos, lingon och pressgurka, kycklingfilé med svart ris, råris och currysås, samt ett vegetariskt alternativ med halloumi -och rödbetsbiffar.

“Jag tror att vi alla vet om att vi konsumerar för mycket kött och att vi behöver göra någonting åt det. Vi är medvetna om att en övergång till vegetariska alternativ inte kommer att ske över en natt. Om ens någonsin. Därför behövs en friktionsfri lösning som gör det enklare att äta mindre kött.” – säger Oscar Glovéus, medgrundare av Better Foods Sweden.

För att minska mängden kött i rätterna har Better Foods Sweden hittat sin lösning i kikärtor. Med de ersätts 30% av det animaliska innehållet.

Grundarna av Better Foods kommer från olika bakgrunder, där pappa Magnus har mångårig erfarenhet från livsmedelsbranschen och dagligvaruhandel. Oscar kommer å andra sidan från den digitala världen, där han som tidigt anställd hos ett av Sveriges snabbast växande företag, IDEAL OF SWEDEN, ansvarade för den digitala marknadsföringen under tre år.

Företaget lanserades i början av året, och finns nu representerade lokalt hos utvalda ICA-butiker. Från och med maj månad återfinns även Better Foods Swedens färdigmat i utvalda Coop-butiker i bland annat Norrköping, Linköping och Nyköping. 

“Jag och pappa är förenade i vårt intresse för god mat. De klassiska svenska middagsrätterna landar högt upp på vår lista. ‘Varför inte addera några moderna element och göra dessa rätter tillgängliga på marknaden som färdigmat?’, tänkte vi. Under formandet av Better Foods blev det tydligt att vi inte bara ville erbjuda marknaden ett smidigt alternativ med schysta näringsvärden och god smak, utan även mat som faktiskt kan göra skillnad och förenar vårt företagande med ett högre syfte. Detta ligger i tiden och vi tror att vi har skapat en lösning som många kommer att uppskatta.”

ANNONS