ANNONS

Försäljningssiffror som slår tidigare rekord och en succéartad lansering – det summerar våren hos svenska Picadeli. Och i pandemins kölvatten märks nya beteenden hos konsumenterna, som i allt högre grad äter lunchen på hemmakontoret. ”Våra salladsbarer är tillbaka i full drift igen och snittförsäljningen ökar” säger Picadelis Sverigechef, Daniel Billfeldt.

2020 verkade bli ett rekordår för Picadeli, som sålde en sallad i sekunden, dygnet runt, i sina salladsbarer. Sedan bröt pandemin ut, och under de första månaderna minskade omsättningen med 93%. 4 av 5 salladsbarer stängde tillfälligt. En trend som är bruten. När Picadeli summerar försäljningen under 2022 års första månader märks en tydlig återhämtning. Efterfrågan har tagit fart igen, i snabb takt.

Den genomsnittliga försäljningen i Picadelis salladsbarer är nu högre än 2019, året då Picadeli slog försäljningsrekord. Picadelis 900 salladsbarer i Sverige säljer idag i snitt 240 kilo per salladsbar och vecka. Att snittförsäljningen per butik ökar är en viktig parameter, det vittnar om en stark efterfrågan hos konsumenterna, och innebär en ännu högre lönsamhet för Picadelis kunder. Nu säljer Picadeli över 450 000 sallader/vecka i Sverige.

– Våra salladsbarer är tillbaka i full drift igen och snittförsäljningen ökar, det är fantastiskt! Och nya rekord slås hela tiden. Till exempel så säljer Sveriges populäraste salladsbar över 2,2 ton sallad per vecka – i en enda butik! Livsmedelssäkerhet och hygien har hamnat allt mer i fokus. Kunderna söker efter alternativ som känns pålitliga. Där utmärker sig Picadeli – vi har världens säkraste salladsbarer, det har gjort att vi har säkrat vår position under pandemin, säger Daniel Billfeldt, Sverigechef, Picadeli.

Förutom det starka intresset från konsumenterna märks också en intressant beteendeförändring i pandemins fotspår. Flödet av människor har minskat med 30% på centralstationer och andra stora knutpunkter jämfört med 2019, och orter som tidigare hade en pendling ut under dagtid blomstrar.

­– Det är intressant att se hur svenskarnas rörelsemönster har förändrats efter pandemin. För oss är lunchgäster i butiker i klassiska villa- och bostadsområden idag en betydande kundgrupp, där vissa har en ökad försäljning på hisnande 160 %. Allt fler vill hitta goda vanor trots att de jobbar hemifrån och de väljer Picadelis snabba, hälsosamma och prisvärda luncher. Det har resulterat i att helt nya butiker överträffar sig själva idag, jämfört med innan pandemin, säger Daniel Billfeldt.

Salladsboom i Eskilstuna – 380 kilo sallad i veckan i en enda butik
En av de butiker som sett en tydlig återhämtning är ICA Maxi i Eskilstuna. Här säljs omkring 380 kilo Picadelisallad per vecka, och varje vecka handlar omkring 800 kunder i salladsbaren. Att salladsbaren har kommit att bli en självklar destination för butikens kunder handlar enligt färskvaruchefen Tobias Skogh om att man har satsat på en påfylld och aptitlig salladsbar med ett flexibelt sortiment som anpassas efter kundernas önskemål.

– Vi har fantastiska försäljningssiffror i vår Picadelibar, det är vi så glada för! Vårt mål är att kunden ska bli sugen på sallad när den passerar salladsbaren. Det handlar om allt från att analysera vad kunderna vill ha – till att baren alltid är visuellt lockande. En sallad måste presenteras med kärlek för att kunderna ska välja den. Och det har vi lyckats med! säger Tobias Skogh, färskvaruchef, Ica Maxi Eskilstuna.

Den ökade försäljningsvolymen innebär inte bara att konceptet blir mer lönsamt för butiken, Tobias Skogh lyfter också fram vikten av att erbjuda butikens kunder ett mervärde:

– Picadelis råvaror ger kunderna färskvarukänslan som många är ute efter. Vi ser att ju mer vi utvecklar vår salladsbar, desto mer sallad säljer vi, säger Tobias Skogh.

Ny succélansering under våren
Det är inte bara Picadelis salladsbarer som lockar konsumenterna till varumärket. De svenska salladspionjärerna lanserade i vecka 11 en storsatsning på färdigpackad mat, med ett helt nytt sortiment av sallader, bowls, wraps och smörgåsar. En succéartad introduktion:

– Vi var övertygade om att vi kunde ge utbudet av färdigpackat ett rejält uppsving, och det är verkligen en satsning som burit frukt! Idag finns vår färdigpackade mat hos alla de stora dagligvarukedjorna, på Pressbyrån, 7eleven, OKQ8 och ST1. Lanseringen överträffade alla våra målsättningar och förväntningar! Mottagandet har varit fantastiskt bland både kunder och konsumenter, säger Daniel Billfeldt.

ANNONS