De flesta svenskar som använder nätet shoppar också online. Det kanske inte är där man köper sina matvaror – även om det blir allt vanligare att man också gör det – men att köpa kläder, skor, teknik och gåvor online är numera normen. Och varför inte? Det finns tusentals alternativ som går snabbare att kolla igenom och man får ofta sin beställning inom en eller två dagar.
Men hur populärt har det egentligen blivit? Är det nu fler som shoppar online än i fysiska butiker? Det tar vi på Butiksnytt en titt på.
Samhällets övergång till det digitala
Det är såklart inte bara butiker som blir digitala, utan övergången är en del av en mycket större transformation som påverkar alla delar av samhället och kulturen.
Att man handlar så mycket online leder också globaliseringen i Sverige. Det är ofta billigare att importera än att köpa lokalt, eller så föredrar man helt enkelt de många och varierade alternativen som finns på internationella sidor.
Digitaliseringen och globaliseringens effekter har varit särskilt synliga när det gäller underhållning och särskilt casinoindustrin. Numera är det inte bara så att man endast kan spela online efter nedstängningen av alla Casino Cosmopols lokaler, utan man väljer dessutom ofta utländska online casinon. Svenska casinon kan nämligen halka efter, och spelare väljer då helt enkelt ett casino utan svensk licens.
Casinoexpert Tobias Markland förklarar att svenskar kan känna sig säkra genom utländska licenser som liknar Spelinspektionens och garanterar en säker spelupplevelse. Så funkar licensen hos MGA casino.
Om båda alternativen är säkra har utländska casinon en fördel eftersom de ofta kan erbjuda en mer engagerande upplevelse.
“Spelifiering är ett centralt inslag på dessa spelsidor, vilket gör spelandet mer interaktivt. Exempelvis kan spelare samla poäng, tävla i turneringar eller låsa upp nya nivåer,“ skriver Pokerscouts Tobias.
“Dessa funktioner bidrar till att skapa en dynamisk och engagerande miljö som sticker ut från traditionella spelsidor.”
Det blir alltså mer spännande att välja ett utländskt casino:
I den digitala världen handlar det alltså om att vara i framkanten – att bara vara snäppet bättre än konkurrenterna kan leda till miljontals fler kunder. Att spela på och köpa från utländska sidor blir vanligare och vanligare bland svenskar av alla åldrar, men särskilt den yngre generationen.
Så mycket handlar svenskar online
En rapport från Klarna visar att Sverige är på toppen av listan av länder som handlar mest online. Svenskar hade en preferens för onlinehandel, och nästan lika många handlade online som i fysiska butiker under en genomsnittlig månad.
Många svenskar anser dessutom att internet och e-handel har en positiv klimatpåverkan. Enligt en undersökning från Internetstiftelsen tror kring en tredjedel att internet och digitaliseringen har en positiv inverkan, medan mindre än en sjättedel tror att påverkan är negativ. Unga är positivare om internet och digitaliseringen.
“Jag tror att internet och digitalisering kan användas för att effektivisera samhället avseende klimat och miljö. Det är enklare att övervaka, samla in data, analysera och åtgärda problem. Som privatperson kan man med appar och smarta hem själv övervaka och effektivisera elförbrukning mm. På det stora hela tror jag internet och digitalisering är bra för klimatet,” säger en man i undersökningen.