ANNONS

Picsmart AB (”Picsmart”) som levererar livsmedel fossilfritt direkt från lokala butiker till konsumenter och företag har genomfört en nyemission om ca 25 miljoner kronor vilket innebär att bolaget totalt tagit in ca 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.

Christopher Heybroek, grundare och VD för Picsmart

I en tid när många investerare bromsat och kapitalrundor blivit svårare att genomföra har Picsmart nyligen stängt årets andra runda. “Vi fortsätter växa enligt plan, även efter pandemin. Vårt fokus är nu lönsamhet, något som är attraktivt för våra befintliga och nya investerare”, säger Christopher Heybroek, grundare och VD för Picsmart. “Vår affärsmodell bygger på samarbeten med lokala handlare som tillgängliggör sitt sortiment på vår plattform, vi dras inte med höga fasta kostnader och målet för verksamhetsåret är lönsamhet”, fortsätter Christopher.

Picsmart grundades i Stockholm 2019 med målsättning att göra mat på nätet lokal, mer effektiv och klimatsmart. Picsmart har en unik affärsmodell där konsumenter och företag e-handlar direkt i sin lokala butik och får snabb leverans i elfordon. Detta sker i partnerskap med lokala handlare, utan diesellastbilar och kunden kan handla de varor man är van vid.

Det tillförda kapitalet om totalt 40 miljoner kronor skall primärt användas till att fortsätta expandera och marknadsföra Picsmarts koncept i Sverige och övriga Norden. I nyemissionerna deltar Picsmarts befintliga aktieägare tillsammans med externa internationella investerare.

”Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med ICA, Hemköp och våra andra partners. Det stora intresset för Picsmart grundar sig i vårt engagerade team och unika affärsmodell som bygger på partnerskap med de lokala butikerna och 100% fossilfria leveranser. Vi konkurrerar inte direkt med bolagen som med ett ytterst begränsat sortiment i lager erbjuder leverans inom 10 min. Istället erbjuder vi fullt butikssortiment från kundens butik och leverans inom 45 min eller en leveranstid under dagen som kunden väljer, i 1-timmes spann”, kommenterar Christopher Heybroek, VD på Picsmart.

Under första halvåret 2022 växte Picsmart över 300 procent och har expanderat till flera städer. Picsmart har t.ex. avtal med flertalet ICA-handlare och Hemköpbutiker runt om i Sverige och nya partners är på väg in. Ledningsteamet har även stärkts genom rekryteringen av Ulrika Helander som ny Chief Marketing Officer (CMO), en tjänst hon tidigare hade på Linas Matkasse Group.

ANNONS