PR och kommunikationsbyrån Polhem får i uppdrag att stärka det hållbara snacks- och livsmedelvarumärket Smiling på den svenska marknaden. Polhem kommer arbeta med en helhetsstrategi där mediabearbetning, sociala medier och story telling är viktiga insatser för att förmedla Smilings viktiga värderingar och mål.

Smiling VD Oscar Alsen tillsammans med en utav mangobönderna

Med ett tydligt budskap och skräddarsytt team, är målet att öka både Smiling’s varumärkeskännedom och försäljning.

– Det är ett privilegium att få arbeta tillsammans med ett varumärke som har så betydelsefulla värderingar. Vi kommer med en frekvent och tydlig strategi initiera och uppmuntra till delaktighet i konsumtionsval som verkligen utgör en skillnad, det känns givande, säger Henriette Sundin, Sverigechef på Polhem.

Idén att köpa och förädla produkter lokalt för att skapa arbetstillfällen, blev starten för Smiling som grundades 2012. Visionen är att hitta ett långsiktigt alternativ till bistånd, och det har visat sig vara framgångsrikt. De lokala relationerna är personliga och mycket viktiga i utvecklingen av företaget. Idag påverkar Smiling ca 800 bönder och 1200 fabriksanställda. Målsättningen är att år 2023 ha bidragit till 10.000 arbetstillfällen.

– Val av byrå grundande sig på att det ska vara lättbegripligt för konsumenten att förstå varför hen ska köpa och välja Smiling sina produkter och på så vis uppnå målsättningen om att skapa 10 000 schyssta arbetstillfällen 2023, säger Oscar Alsén, VD på Smiling.

Idag finns Smiling’s Fairtrade-märkta och ekologiska produkter som nötter, torkad frukt och bars representerade i över 4000 butiker på totalt 7 marknader.