Schibsted och Matspar.se tar nu ett viktigt steg i att driva den digitala e-handelsutvecklingen för FMCG-annonsörer. I ett gemensamt initiativ presenteras en ny lösning där Schibsteds annonsörer kan driva konvertering direkt via tjänsten “Digital Checkout”.

Kaveh Sabeghi, Matspar.se, Tomas Schultz och Josefine Kvarnström, Schibsted, ser alla fram emot partnerskapet där annonsörer kan driva konvertering från Schibsteds kontexter via Matspar.se.

I det nya partnerskapet syns annonsören i inspirerande kontext hos Schibsted, främst Aftonbladet Mat & Dryck. Syftet är att leda annonsering kring recept eller övrig matinspiration direkt till Matspar.se, en jämförelsesida för mat som i sin tur är kopplad till alla svenska dagligvarukedjor. Matspar.se blir därmed konverteringspunkten för den räckvidd Schibsted genererar. Väl hos Matspar.se kan användaren köpa de matvaror som visats i annonsen eller i recepten, oberoende av preferens för matvarubutik.

– Vi är glada över att  kunna erbjuda våra annonsörer denna möjlighet, där deras produkter på ett naturligt sätt integreras i Schibsteds kontexter samtidigt som de kan arbeta med digital konvertering. Att vi även skapar värde för användaren ligger helt i linje med hur vi vill driva annonsering på våra sajter, säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio. 

Flera tester med utvalda FMCG-aktörer har genomförts, vilka visar på en konverteringsgrad i paritet med e-handeln generellt. Först ut att testa var Fontana Food, som använde sig av “Digital Checkout” under en branded content-kampanj på Aftonbladet Mat & Dryck. 

– Vi är alltid intresserade av att utveckla nya sätt att nå konsumenter med våra produkter, så när möjligheten att testa “Digital Checkout” presenterades kände vi direkt att det var något vi ville vara med på. Vi är mycket nöjda med resultatet det gav och för samarbetet med Schibsted och Matspar.se, säger Corina Papadopoulou, vice vd på Fontana Food. 

På Matspar.se ser man positivt på det nya partnerskapet, som man hoppas kommer hjälpa dagligvaruhandlare att öka sin digitala försäljning. 

– Samarbetet var givet och växte därav fram organiskt då Schibsted och Matspar.se sitter i en unik position att kunna hjälpa FMCG-leverantörer lyckas med sin digitala strategi och härleda konvertering på sin online-marknadsföring. För första gången kan räckvidd kopplas till direkt försäljning, något som aldrig skådats tidigare inom FMCG, säger Kaveh Sabeghi, Co-founder och CMO på Matspar.se.

På Schibsted ser man hur samarbetet, som tog sin början under hösten 2019, ligger helt rätt i tiden.

– Vi ser att e-handeln för mat i spåren av Covid-19 har tagit enorma kliv framåt. Därför är det extra viktigt för aktörer inom FMCG att tidigt ta plats i varukorgen online med sina produkter, säger Tomas Schultz, Trade and Marketing Manager FMCG, Schibsted