Finska familjeägda Sini intar nu de svenska butikshyllorna med sin disruptiva rengöringsprodukt: världens första Svanenmärkta rengöringstablett.

Familjeägda Sini är finsk marknadsledare inom städkategorin och omsätter motsvarande 360 miljoner kronor. Etableringen i Sverige blir den första utanför Finland. Bolaget leds av vd Johanna Hamro-Drotz, som 2018 tog över rodret efter sin far Ilkka Brotherus.

Med tunga listningar och en plastminimerande produkt som är både Svanenmärkt och bevisat effektiv vill Sinis rengöringstablett få en lika självklar plats i svenskarnas hem som i finländarnas.

Sini har under 35 års tid utvecklat de bästa städprodukterna i världen och är idag ett av Finlands 10 starkaste varumärken.

– Med bra partners och hyllplatser på Citygross, Hemköp och ICA i Sverige ska vi kunna bli en lika naturlig del av svenskarnas
städrutin som finländarnas, säger Johanna Hamro-Drotz, vd, Sini.

Produktionen av rengöringstabletterna sker i Finland. För Johanna Hamro-Drotz är det viktigt att kunna bidra med ett samhälleligt värde utöver att skapa vinst till ägarna.

– På Sini vill vi vara med och bidra till en hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi.

Engångsprodukter bör tillhöra det förgångna men i Finland slängs det runt 10 miljoner sprayflaskor varje år.

– Med hjälp av våra rengöringstabletter kan vi bidra till minskad användning av engångsflaskor, men även minskade koldioxidutsläpp från transporter givet att vi inte transporterar något vatten, säger Johanna Hamro-Drotz.

Sini finns nu på alla City Gross och Hemköp samt listas centralt hos ICA. Varumärket lanserade även nyligen sin svenska e-handel, sini.com/sv.