Violife Professional blir det nya namnet för Upfield Professional när företaget nu växlar upp i sitt åtagande i att ta täten inom växtbaserade mejerialternativ inom foodservice.

Violife är det globalt ledande varumärket inom växtbaserade alternativ till ost, som finns på över 65 marknader och når ut till miljontals konsumenter över hela världen. Namnet Violife Professional visar på Upfields engagemang i att uppmuntra och stötta restaurangbranschen för att möta den ökande efterfrågan på växtbaserad och klimatsmart mat.

Ett ökande antal flexitarianer har lett till att fler människor världen över letar efter växtbaserade alternativ. Många konsumenter letar efter alternativ som passar deras allergier och kostbehov men många är också starkt medvetna om den påverkan mejeri- och köttprodukter har på miljön och vill minska sitt klimatavtryck.

Violife Professional vill bidra till att konsumenter kan serveras goda och näringsrika rätter, både i och utanför hemmet, och som tar hänsyn till olika kostbehov utan att kompromissa med vare sig smak eller funktion.

Kristina Hovmöller, Försäljningschef för Violife Professional i Norden, säger: ”Vi är ett företag som rör oss snabbt framåt, med ambitioner och stora drömmar, och vi har spännande planer för en växtbaserad framtid. Vi tror att styrkan och anseendet hos Violifes varumärke ger oss stora möjligheter att driva utvecklingen inom växtbaserat.”

”Vi står inför ett avgörande ögonblick där människor över hela världen behöver och vill ändra på hur de äter för att minska sitt klimatavtryck. Kockar kan vara i framkant under den här förändringen genom att vägleda sina gäster mot mer växtbaserad mat och erbjuda konsumenterna fler val. Vi hoppas kunna hjälpa kockar utöka sina menyer med växtbaserade alternativ, som är snälla mot planeten, och samtidigt minska komplexiteten som uppstår i köket när många olika kostbehov behöver tillgodoses.”

Violife Professional kommer fortsätta att bredda och förnya sin verksamhet och portfölj genom att erbjuda innovativa växtbaserade produkter för att uppfylla det professionella kökets behov och krav.

”Att använda namnet Violife i vår Professional-verksamhet känns rätt. Det markerar tydligt vad vi står för: Att utveckla nya växtbaserade produkter som inte bara är bättre för planeten* utan också är goda och gör skillnad för personer i restaurang- och livsmedelsbranschen över hela världen”, tillägger Kristina Hovmöller.