Pressmeddelande;

Det internationella varumärket Yoplait från General Mills lanserades i Sverige 1990, men startade som bolag redan 1965 i Frankrike. Det började som sex olika mejerier som enades till ett, vilket Yoplaits blomma är en symbol för. Produktionen sker idag i deras tre fabriker i Frankrike som dagligen producerar 15 miljoner bägare yoghurt. Idag säljs varumärket i över 50 länder världen över och ses som ett av världens största globala varumärken inom färska mejeriprodukter. Det äts 19 000 Yoplait-bägare per minut runt om i världen.

Yoplait har varit först ut med många innovationer inom mejerisegmentet, så som drickyoghurt som introducerades redan 1974. I Sverige var de först ut med både drickyoghurt och kokbar crème fraiche. Många känner säkert till deras Safari, populära drick-och bägaryoghurt som är många familjers favoriter!

Yoplait och General Mills inleder ett distributörssamarbete med Movement som partner. Samarbetet innefattar även säljbearbetning från Movements specialiserade säljkårer som kommer arbeta för ökad synlighet och tillgänglighet i butik. 

Fredrik Jungermann, Market Manager på General Mills, ser fram emot samarbetet: ”Vi är övertygade om att Yoplait är i de bästa händer nu när vi får en säljkår som är dedikerad och har lång erfarenhet av att jobba med mejeriprodukter. Vi ser framför oss en fortsatt tillväxtresa där fokus ligger på ökad distribution, förbättrad service i butik samt kommande nyhetslanseringar. Jag är glad att vi hittat en samarbetspartner som är redo att ge Yoplait den kärlek den förtjänar”.

Jennifer-Friman-VD-Movement-Group-2020
Jennifer Friman, VD på Movement Group

Jennifer Friman, VD på Movement Group säger: ”Jag är glad att vi skall få arbeta som distributörer på den svenska marknaden för det fina varumärket Yoplait från General Mills. Movements säljkårer har tidigare arbetat med just dessa produkter – så det blir ett kärt återseende. Yoplait har varit först ut med många innovationer och vi ser fram emot många spännande nyheter framöver. Det skall bli fantastiskt roligt att få ta fullt ansvar för dessa produkter, från varuflöden till trade marketing och presentationer för såväl våra kedjekunder samt i butik.”