Global kampanj kräver att Burger King blir buräggsfria

Tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance uppmanar nu Djurens Rätt en av världens största snabbmatskedjor att bli helt buräggsfria.

Från och med idag kommer tusentals aktivister världen över att delta i en rad olika koordinerade aktioner som syftar till att uppmana Restaurant Brands International (RBI), som här i Sverige äger Burger King, att anta en global buräggsfri policy. Bakom aktionerna står koalitionen Open Wing Alliance där Djurens Rätt ingår tillsammans med över 80 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer.

Kampanjen uppmanar Restaurant Brands International (RBI) att sluta sälja produkter med ägg från hönor som suttit i burar. Flera av världens största företag har redan sagt nej till burhållning av hönor och allt fler konsumenter kräver buräggsfritt. Trots detta har RBI fortfarande inte antagit en global policy.

Stora digitala aktioner planeras över hela världen. I Sverige arrangeras också fysiska protester utanför Burger King-restauranger i Stockholm och Göteborg samt en digital aktion.

 – Som en av de största snabbmatskedjorna i världen har Burger King ett ansvar att göra något åt det stora lidandet som hönorna i deras distributionskedja utsätts för. Burger King och RBI har möjlighet att förbättra livet för miljontals hönor och att bli den första stora snabbmatskedjan att anta en global buräggsfri policy, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.