Utöver huvudkontoret i Malmö har Candy People idag totalt 9 försäljningskontor runt om i världen och vi finns bl.a. i Trondheim, Moskva, Dallas, Perth, Dubai och Shanghai. Det är från våra internationella kontor som vi får ut svenskt godis i världen och vår vision är att hela världen ska kunna ta del av Sveriges högkvalitativa godis! 

Candy People har funnits i USA i ca 7 år. Sedan 5 år tillbaka har man ett kontor i Dallas och även ett i Los Angeles där det finns ett starkt marknadsteam som jobbar med marknadsföring i sociala medier, event och sponsorer. För tillfället är USA deras största marknad för svenskt godis utomlands där deras största kunder är IKEA, Wholefood/Amazon samt Trader Joe´s, etcetera.

Under det kommande året vill man öka sin närvaro och lägga mer energi på den amerikanska marknaden då svenskt godis ofta anses som ”hälsosamt godis”. Därför har man nu valt att rekrytera Valerie Wigardt.

”För vår amerikanska marknad har vi valt att rekrytera från Sverige då vi vill ha någon som förstår den svenska godiskulturen samtidigt som det ska finnas en bakgrund inom marknadsföring. Vår resa i USA kommer vara som en startup resa då vi nu lägger ny energi på marknaden där. Eftersom Valerie har erfarenhet från både startup scenen och att jobba med globala relationer sedan tidigare så kändes rekryteringen väldigt naturlig.” – Jacob Youssef, VD, Candy People.

Valerie har sedan tidigare bred erfarenhet och bakgrund både inom startup och större etablerade företag. Hon är inte heller helt ny på den globala marknaden eller på den amerikanska. Tidigare har hon jobbat med Absolut Vodkas internationella marknad i både USA och Brasilien och talar därför både portugisiska och spanska. Nu senast arbetade Valerie inom consumer electronics på Urbanista i Stockholm som Head of global marketing.

”Jag ser framemot att jobba med den amerikanska marknaden för att bygga en mer hälsosam syn på godis – Framtidens godis. Att vara hälsosam behöver inte betyda att man inte får äta sötsaker. Det ena behöver inte alltid utesluta det andra. Candy People gömmer inte sina ingredienser och är ärliga med sitt innehåll vilket jag gillar, sen strävar dem efter att tillverka godis på ett bättre sätt och göra det veganskt, ekologiskt, hållbart och sockerfritt.“  – Valerie Wigardt, Marketing Director USA, Candy People

Valerie kommer främst utgå från kontoret i Los Angeles och kommer börja med att jobba tätt tillsammans med de andra Candy People-kontoren runt om i världen för att synkronisera organisationens röda tråd globalt. Detta kommer även innebära att hitta intressanta samarbeten med varumärken och profiler, särskilt svenska aktörer som har en stora längtan efter svenskt godis med hög kvalitet. Amerikanskt godis använder idag majssirap istället för socker, mycket transfetter förekommer och de flesta av deras tillsatta färgämnen innehåller GMO, vilket godiset i Sverige inte gör. Därför anses godiset från Sverige som mycket ”renare” och därmed hälsosammare. 

”Vårt mål är att bygga ett långvarigt varumärke på den amerikanska marknaden och vi kommer börja med att satsa på våra veganska och ekologiska VegoBrears. Inom hälsa ligger verkligen Los Angeles i framkant så det ska bli både kul och intressant att börja bygga upp varumärket här.” – Valerie Wigardt, Marketing Director USA, Candy People