Agnese Filippi blir ny Sverigechef för Coca-Cola och ska nu leda dryckesjättens arbete med att stärka varumärket på den svenska marknaden – med ett särskilt engagemang för unga och hållbar tillväxt.

Agnese Filippi har utsetts till ny Sverigechef för The Coca-Cola Company. Hon tar över efter Christoph Friedrich, som kliver in i en global roll som Senior Director inom koncernen. I sin nya position kommer Filippi att arbeta nära Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola Europacific Partners Sverige, för att tillsammans vidareutveckla företagets varumärken i landet.
Med över 20 års erfarenhet från näringslivet – varav tolv inom Coca-Cola-systemet – kommer Agnese Filippi närmast från rollen som landschef för Coca-Cola på Irland. Där gjorde hon sig känd för sitt starka ledarskap inom både affärsutveckling och hållbarhetsfrågor, bland annat som ordförande för Irish Beverage Council där hon drev lanseringen av Irlands nationella pantsystem.
– Målet är alltid tillväxt, men för mig är det viktigt att tillväxten är hållbar och lokalt förankrad – för både affären, planeten och människan, säger hon.
Filippi har en bakgrund från varumärkesjätten Ferrero, och har haft flera ledande roller inom Coca-Cola i Italien, bland annat som Franchise Manager för kategorin Still & Water. Hennes fokus har alltid varit att kombinera kommersiell strategi med samhällsengagemang – och hon brinner särskilt för att inspirera unga att ta plats i näringslivet.
Nu riktas blicken mot Sverige, där Coca-Cola haft närvaro sedan 1953 och sitt produktionscenter i Jordbro sedan 1997. Här vill Filippi stärka kopplingen mellan varumärket och de lokala konsumenterna:
– Jag ser fram emot att fortsätta utveckla vårt erbjudande i Sverige, bygga vidare på vår historia och bidra till ett mer inkluderande och hållbart näringsliv, säger hon.
Text: Redaktionen – Butiksnytt