Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Robert Henrysson, ägare på Hammars Bryggeri.

Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt som Robert Henrysson, ägare på Hammars Bryggeri, fick se en debattartikel i Expressen, signerad Lidl Sverige. I artikeln besvarade livsmedelskedjan ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter som desperat bad om hjälp från dagligvaruhandeln. Precis som producenterna bakom nödropet hade Hammars Bryggeri drabbats hårt av pandemin och Robert tog därför direkt kontakt med Lidl genom kontaktuppgifterna i artikeln. Därefter gick allting snabbt.

LÄS OCKSÅ: Lidl har utsetts till årets bästa butikskedja

Hammars Bryggeri.

– Allt gick i en rasande takt, jag tror att det här måste ha varit världshistoriens snabbaste upphandling. Samma dag som jag skickade in underlag fick vi besked om att affären skulle bli av. Jag har aldrig hört talas om den takten. Vi är såklart väldigt nöjda, både med utfallet och med hur processen sett ut, säger Robert Henrysson, ägare på Hammars Bryggeri.

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

– Med lite perspektiv är jag otroligt imponerad av hela vår organisation och alla som bidrog till att vi lyckades göra något som faktiskt är otroligt. Vi tecknade på löjligt kort tid nya avtal med knappt 40 nya leverantörer, något som inte hade varit möjligt om det inte vore för vårt sätt att jobba. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen. Nu tittar vi på hur vi tar våra nya samarbeten vidare, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Hammars Bryggeri.

Innan pandemin hade Robert tillsammans med sina kollegor börjat se över möjligheterna att expandera från det absoluta närområdet till större delar av landet, planer som helt fick läggas på hyllan i mars. Plötsligt låg fokus snarare på att överleva. Men genom samarbetet med Lidl gick bryggeriet på mindre än ett dygn från inställda expansionsplaner till besked om att Hammars Tonic skulle ut i Lidls knappt 200 butiker över hela landet. Nu står man inför nästa steg, att expandera till ytterligare Lidl-butiker, denna gång utanför Sverige.

LÄS OCKSÅ: De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives

– Det har minst sagt varit en högintensiv vår och sommar. Från funderingar kring vår överlevnad, till jobb dygnet runt för att hinna producera tillräckliga mängder. Vi expanderar nu i snabbare takt än vi kunde föreställa oss inom pandemin och vår internationella expansion känns naturligtvis otroligt spännande, avslutar Robert Henrysson.