Trots att priserna på mat stiger kraftigt, ökar andelen konsumenter som anser att KRAV ger ett mervärde värt att betala extra för. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo.

Bland allmänheten har betalningsviljan för KRAV-märkt mat ökat med tre procentenheter till 45 procent jämfört med förra årets undersökning, och bland dem som köper hållbara livsmedel så ofta de kan har betalningsviljan ökat sex procentenheter till 73 procent.

– Det är glädjande att konsumenter inser att vi måste hålla fast vid den ekologiska produktionen, som betyder så mycket för vår miljö och för klimatet, säger Emma Rung, vd på KRAV.

När det gäller de kraftiga prisökningarna på mat, har många KRAV-märkta ekologiska varor inte höjts lika mycket som andra motsvarande varor.

– Det gör att det kan bli lättare att hitta något ekologiskt att lägga i varukorgen. Det finns alltid en KRAV-märkt vara för alla, säger Emma Rung, vd på KRAV.

Av de drygt 1 500 konsumenter som deltog i Sifos undersökning i början av oktober, svarade 47 procent att de uppfattar KRAV som ett varumärke för dem (45 procent i fjol), 53 procent svarade att KRAV gör det enkelt att välja hållbara livsmedel (51 procent i fjol).

KRAV associeras också i högst utsträckning av samtliga märkningar som mättes med hållbarhetsomdömena “producerad på ett sätt som är bra för djuren”, “odlad utan naturfrämmande bekämpningsmedel”, “miljövänlig” och “hållbart producerad”.

Dessutom lyfter Sifos undersökning KRAV som en helhetsmärkning som garanterar hög standard och kontroll i alla aspekter av produktionskedjan med hänsyn till både människa, djur och klimat.