För lite över ett år sedan lanserade Burger King den växtbaserade hamburgaren Rebel Whopper i Sverige. Nu satsar burgarkedjan ytterligare på de växtbaserade möjligheterna – och byter även namn.

Det blir svårare och svårare att se skillnad på den tidigare traditionella köttbaserade hamburgaren och de växtbaserade alternativen som har dykt upp på de stora kedjornas menyer de senaste åren. Burger King var bland de första att lansera ett växtbaserat alternativ när de lanserade Rebel Whopper 2019. Alternativet blev snabbt ett populärt tillskott på menyn, men Burger King är inte klar med den växtbaserade resan. Burgaren byter nu namn till Plant-Based Whopper, och kedjan kommer också att göra det mer flexibelt att välja proteinkälla.

LÄS OCKSÅ: Burger King utvecklar sin varumärkesidentitet

”Det nya namnet är mer transparent och visar tydligt vad det är – en växtbaserad burgare. I samma veva ersätter vi också den traditionella majonnäsen med en ägg-fri majonnäs. Det kommer också att vara möjligt att välja den växtbaserade biffen i flera andra av våra burgare – t.ex. World Gourmet. Det är viktigt att det blir ett flexibelt alternativ för dem som vill ha det”, säger Maria Oddbjörn, Head of Innovation på Burger King Sverige. Hon konstaterar också att namnet kommer att göra det lättare för gästerna att beställa, oavsett om det är i restaurangen, i DriveThru eller som hemleverans.

Enligt Burger King riktar sig burgaren främst till köttätare och flexitarianer, som uppskattar att ibland kunna välja ett köttfritt alternativ. Samtidigt kan det vara ett dilemma för vegetarianer och veganer att biffarna tillagas på samma grill som animaliskt kött.

Det är svårt att se skillnaden

Det tar gradvis välutvecklade smaklökar och skarpa ögon att känna skillnaden mellan en hamburgare med eller utan kött. Burger Kings senaste svenska studie visar också att den växtbaserade burgaren bedöms lika högt smakmässigt som den traditionella köttbaserade Whoppern. Samtidigt säger 44% av de tillfrågade att de inte kan känna smakskillnaden mellan de två burgarna.

”Målet är alltid att servera något som gästerna är nöjda med – detta gäller även våra växtbaserade produkter. Vi följer utvecklingen och tittar på fler växtbaserade produkter i framtiden. Det är naturligtvis avgörande att det är något som gästerna efterfrågar – det är alltid vår utgångspunkt i produktutvecklingen”, säger Maria Oddbjörn från Burger King Sverige.

Biffarna i den växtbaserade Whopper kommer från The Vegetarian Butcher – ett koncept skapat av den holländska ekologiska jordbrukaren Jaap Korteweg, som 2010 beslutade att utveckla 100% växtbaserade proteinprodukter för köttälskare.

Den nya växtbaserade Whoppern finns i alla Burger Kings restauranger från vecka 8 och kostar lika mycket som den köttbaserade Whoppern. Samtidigt kommer den få en ny grafisk profil som är i linje med Burger Kings nya visuella identitet, vilken var vitt omskriven tidigare i år.