Bolaget började som en start-up i Hammarby Sjöstad, Stockhlm och har specialiserat sig på främst kylleveranser. Under sommaren kommer företaget att testa den första elbilen i Stockholm

Leveranserna av kylda varor kommer med flera utmaningar. Dels måste lastutrymmet vara isolerat och det går åt mycket energi för att driva både bil och kylaggregat. Kylaggregatet i sig är dessutom både utrymmeskrävande och ger hög extravikt som påverkar lastkapacitet och räckvidd. 

LÄS OCKSÅ: Gordon Delivery rekryterar från Axfood

Gordon Delivery har tagit fram den specialbyggda kylbilen PRO Litium MAX tillsammans med elfordonsföretag E-TRON. Om sommarens tester är framgångsrika planerar företaget att beställa ytterligare 20 elkylbilar. De ska i så fall rulla i Stockholm, Göteborg och Malmö redan under hösten. Målet är att 30 procent av företagets alla leveranser ska vara helt eldrivna vid slutet av det här året.

LÄS OCKSÅ: Utökat samarbete med Coop Online

– Vår nya eldrivna kylbil har en räckvidd som klarar runt 75 hemleveranser i citymiljö på en laddning. Dess storlek gör den perfekt för hemleveranser i city då den är liten nog för smågator och trånga parkeringar, samtidigt som den har lastkapacitet på hela ett ton, säger Elion Najim, Fleet Manager på Gordon Delivery. 

Gordon Delivery ska gradvis ersätta alla kylbilar med elkylbilar i stadsmiljöer för att minska utsläpp och buller. Målet är att alla city-leveranserna ska vara helt eldrivna till 2025.