För att öka kunskapen i samhället om hur smittspridningen av Covid-19 kan minska kommer ICA att informera om Folkhälsomyndighetens rekommendationer i butiker, reklamutskick och i sociala medier. Informationen kommer även att finnas på olika språk.

ICA-handlare i hela landet kommer att sprida Folkhälsomyndighetens information via skyltar och tv-skärmar i butiker men också på sociala medier och i reklamutskick. Varje ICA-handlare kommer utifrån kundernas behov själv att kunna välja vilka språk informationen kommer att finnas tillgänglig på. Genom att använda utrymme i butiker, sociala medier och reklamutskick räknar ICA med att nå miljontals människor varje vecka med informationen från Folkhälsomyndigheten.

– ICA och ICA-butikerna har ett stort samhällsansvar när det gäller att fylla Sveriges kylskåp med mat i denna svåra kris, men ICA-butikerna är också en viktig mötesplats för alla delar av samhället. Därför är det självklart för oss att hjälpa till att sprida informationen, också på många olika språk. När Sveriges ICA-handlare går samman kan väldigt många människor nås av Folkhälsomyndighetens viktiga information, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör ICA Sverige.

ICA-butikerna följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att minimera risken för smittspridning i butikerna. För att underlätta för kunderna att hålla avstånd i butiken rekommenderas att golvdekaler sätts upp, att ytterligare ytor i butikerna öppnas upp och att butikerna ska arbeta med att få ett jämnt kundflöde i butiken.

– Vi är säkra på att det krävs en stor flexibilitet i omgivningen i särskilt ansträngande tider. Med hjälp av små medel kan vi göra stor skillnad i våra butiker. Våra kunder finns alltid där för oss alla andra dagar om året, därför är det självklart och viktigt för oss att kunna ställa upp för dem i svåra tider med information som kan vara livsviktig, säger Danny Lundblad, ICA-handlare i Skarpnäck.