Covid-19-pandemin har drivit på den ökade populariteten av obemannade butiker. En butik som lovar färre fysiska interaktioner och mer distans mellan kunder och personal efterfrågas mer och mer. Säkerhetsföretaget SafeTeam skriver i följande pressmeddelande att de märker att förfrågningar kring säkerhetslösningar för obemannade butiker ökar. Främst handlar det om gym, kiosker eller butiker som ser fördelarna med generösare öppettider och ökad omsättning under större del av dygnet.

Men en obemannad butik är inte helt utan utmaningar. Vad händer till exempel om en kund är ensam i butiken och råkar skada sig? Och hur förhindrar man skadegörelse och stöld?

LÄS OCKSÅ: Premiär för Coops första obemannade butik

I denna artikel beskrivs utmaningarna för obemannade butiker ur ett säkerhetsperspektiv.

De två stora utmaningarna för en obemannad butik

Det finns två stora utmaningar med att driva en obemannad butik. Dels att säkerställa alla personers säkerhet i butiken, dels att förhindra att något stjäls eller förstörs. Det är också denna ordning som SafeTeam prioriterar sina säkerhetslösningar för obemannade butiker.

1. Skydda personers liv och hälsa

Eftersom det inte finns någon personal på plats använder en obemannad butik istället olika typer av system som hjälper kunder om en nödsituation skulle uppstå. Här följer ett urval av de vanligaste tjänsterna:

Möjlighet för butikskunder att kalla på hjälp vid en nödsituation

Medan de flesta personer nuförtiden har en egen mobiltelefon för att kunna tillkalla hjälp så finns det flera problem med att enbart förlita sig på dem. Batteriet kanske tar slut inne i butiken, eller så åkte mobilen i golvet och gick sönder när personen skadade sig.

SafeTeam har utvecklat lösningar för detta, som exempelvis bygger på bildverifiering. Övervakningskameror med en rad smarta funktioner kan identifiera onormala situationer och tekniken kan på så sätt aktivera olika åtgärder om en nödsituation skulle uppstå. Företaget erbjuder även en teknisk lösning så att en omedelbar uppkoppling till SOS Alarm möjliggörs, som kan tala med person i butiken och se vad som sker. SOS Alarm kan därefter vidta de åtgärder som är nödvändiga.

Larmcentral eller butiksägare får reda på vad som händer – och kan ingripa

Kameror och larmsystem möjliggör att det alltid finns någon som kan upptäcka om det hänt något i butiken. Det kan till exempel röra sig om sjukdomsfall i butiken, eller en otrygg situation såsom bråk mellan två kunder.

Ett larmsystem aktiveras och personalen på larmcentralen kan göra en mänsklig bedömning utifrån vad de ser. Systemen kan exempelvis kompletteras med högtalare och mikrofoner så att dubbelriktat tal möjliggörs mellan kunder i butiken och larmcentralen som övervakar butiken. Om larmen i dessa fall ska gå till en larmcentral eller till egen butikspersonal avgörs av butiksägarens behov och önskemål vid uppsättning av systemet.

Brandskydd som skyddar människor och butikslokaler

Precis som för alla andra lokaler behövs ett pålitligt brandlarm, lättåtkomlig brandutrustning, nödbelysning, brandsläckare och nödutgångar för att säkerställa kundernas säkerhet.

SafeTeam kan erbjuda funktioner som håller koll på att antal personer i butiken inte blir fler än vad som är tillåtet utifrån brandskyddsregler. Vi kan även hjälpa till med att säkra nödutgångarna och vara behjälplig i dialogen gällande brandskyddsutrustning och brandlarm.

2. Förhindra brott och skadegörelse

Hur förhindrar man egentligen brott och skadegörelse i en obemannad butik? Det finns ju i slutändan ingen personal där som kan förhindra att det sker. Som säkerhetsföretag har SafeTeam dock en rad lösningar som motverkar brott och skadegörelse och som anpassas utifrån behoven i en obemannad butik. Som exempel kan nämnas:

Larm

Ett larm för en obemannad butik försvårar och sätter framförallt tidspress på den som försöker göra inbrott i butiken. Men hur hanterar man brott som sker inne i butiken? Svaret är att det inte går att förhindra fullständigt, varken i en obemannad eller bemannad butik. Dock finns det lösningar som bygger på smart teknik, som bland annat skickar larm till larmcentral (eller butikspersonal) med hjälp av sensorer och en rad smarta parametrar.

Passersystem

Ett passersystem är nödvändigt för att konceptet “obemannad butik” ska fungera från första början. SafeTeam har lösningar för inpassering där butikens kunder använder sitt mobila Bank-ID som nyckel. Lösningen kräver att butiksägaren har en APP för sitt kundregister som kopplas ihop med passersystemet. På så sätt kan tillträdet till butiken kontrolleras; vem som har besökt butiken och vid vilken tidpunkt. Saknas en egenutvecklad APP finns även alternativa lösningar för insläpp.

Kameror

Kameraövervakning i en obemannad butik är A och O när det kommer till säkerhet. Professionell kameraövervakning är både en proaktiv och reaktiv säkerhetslösning. Det avskräcker personer från att snatta eller förstöra, och om personen ändå skulle göra det kan uppkoppling till larmcentral göra att åtgärder vidtas. Dessutom finns då bildbevis på deras brott.

Spår fler obemannade butiker

SafeTeams affärsområdeschef och expert på säkerhetslösningar för retailbranschen tror att intresset för obemannade butiker kommer fortsätta att öka:

– Vi ser att allt fler matbutiker och andra företag inom detaljhandeln väljer att etablera butiker utan personal. Det är dels för att sänka sina kostnader, dels för att skapa en mer flexibel köpprocess och dels för att öka tillgängligheten med generösare öppettider, berättar Erik Lindgren, affärsområdeschef Retail- & Rikskunder på SafeTeam.

görs, som kan tala med person i butiken och se vad som sker. SOS Alarm kan därefter vidta de åtgärder som är nödvändiga.

Larmcentral eller butiksägare får reda på vad som händer – och kan ingripa

Kameror och larmsystem möjliggör att det alltid finns någon som kan upptäcka om det hänt något i butiken. Det kan till exempel röra sig om sjukdomsfall i butiken, eller en otrygg situation såsom bråk mellan två kunder.

Ett larmsystem aktiveras och personalen på larmcentralen kan göra en mänsklig bedömning utifrån vad de ser. Systemen kan exempelvis kompletteras med högtalare och mikrofoner så att dubbelriktat tal möjliggörs mellan kunder i butiken och larmcentralen som övervakar butiken. Om larmen i dessa fall ska gå till en larmcentral eller till egen butikspersonal avgörs av butiksägarens behov och önskemål vid uppsättning av systemet.

Brandskydd som skyddar människor och butikslokaler

Precis som för alla andra lokaler behövs ett pålitligt brandlarm, lättåtkomlig brandutrustning, nödbelysning, brandsläckare och nödutgångar för att säkerställa kundernas säkerhet.

SafeTeam kan erbjuda funktioner som håller koll på att antal personer i butiken inte blir fler än vad som är tillåtet utifrån brandskyddsregler. Vi kan även hjälpa till med att säkra nödutgångarna och vara behjälplig i dialogen gällande brandskyddsutrustning och brandlarm.

2. Förhindra brott och skadegörelse

Hur förhindrar man egentligen brott och skadegörelse i en obemannad butik? Det finns ju i slutändan ingen personal där som kan förhindra att det sker. Som säkerhetsföretag har SafeTeam dock en rad lösningar som motverkar brott och skadegörelse och som anpassas utifrån behoven i en obemannad butik. Som exempel kan nämnas:

Larm

Ett larm för en obemannad butik försvårar och sätter framförallt tidspress på den som försöker göra inbrott i butiken. Men hur hanterar man brott som sker inne i butiken? Svaret är att det inte går att förhindra fullständigt, varken i en obemannad eller bemannad butik. Dock finns det lösningar som bygger på smart teknik, som bland annat skickar larm till larmcentral (eller butikspersonal) med hjälp av sensorer och en rad smarta parametrar.

Passersystem

Ett passersystem är nödvändigt för att konceptet “obemannad butik” ska fungera från första början. SafeTeam har lösningar för inpassering där butikens kunder använder sitt mobila Bank-ID som nyckel. Lösningen kräver att butiksägaren har en APP för sitt kundregister som kopplas ihop med passersystemet. På så sätt kan tillträdet till butiken kontrolleras; vem som har besökt butiken och vid vilken tidpunkt. Saknas en egenutvecklad APP finns även alternativa lösningar för insläpp.

Kameror

Kameraövervakning i en obemannad butik är A och O när det kommer till säkerhet. Professionell kameraövervakning är både en proaktiv och reaktiv säkerhetslösning. Det avskräcker personer från att snatta eller förstöra, och om personen ändå skulle göra det kan uppkoppling till larmcentral göra att åtgärder vidtas. Dessutom finns då bildbevis på deras brott.

Spår fler obemannade butiker

SafeTeams affärsområdeschef och expert på säkerhetslösningar för retailbranschen tror att intresset för obemannade butiker kommer fortsätta att öka:

– Vi ser att allt fler matbutiker och andra företag inom detaljhandeln väljer att etablera butiker utan personal. Det är dels för att sänka sina kostnader, dels för att skapa en mer flexibel köpprocess och dels för att öka tillgängligheten med generösare öppettider, berättar Erik Lindgren, affärsområdeschef Retail- & Rikskunder på SafeTeam.