Veg of Lunds uppfriskande smoothie är tillbaka på den svenska marknaden under varumärket DUG Smoothie. Receptet har fortsatt marknadens lägsta fruktsockerhalt och är nu uppdaterat med mer smak och lägre fetthalt, vilket fortsatt ger en källa till omega 3.

Med DUG Smoothie kompletterar Veg of Lund sitt utbud av unika växtbaserade livsmedel under varumärket DUG®. Med start i november lanseras smoothien med uppdaterat recept och två smaker, hallon och blåbär, som möter konsumenternas efterfrågan på växtbaserade allergenfria mellanmål, med tydlig smak och låg sockerhalt.

”Vi har utgått från våra patent för och erfarenheter från drycker baserade på potatis när vi har uppdaterat DUG Smoothie. Det gör att drycken är det perfekta alternativet för den som vill ha ett gott och hälsosamt mellanmål”, säger Fredrik Carling, vd för Veg of Lund.

”Parallellt med etablering av varumärket DUG och vår mjölkdryck i tre versioner pågår forskning och utveckling av fler produkter baserade på potatisprotein. Lanseringen av DUG Smoothie ligger helt i linje med vår strategi att öka försäljningen genom fler produktkategorier, vilka även kommer att inkludera fler växtbaserade mejeriprodukter som glass. Tillsammans med Scandi Standard driver vi även ett
projekt att utveckla vegetabiliska alternativ till köttprodukter”.

Försäljningen inleds på den svenska marknaden genom Veg of Lunds nya försäljningspartner First Class Brands (”FCB”) som har stor erfarenhet av snabbrörliga konsumentprodukter. FCB är ett dotterbolag till Humble Group och driver distribution, varumärkesutveckling och säljbearbetning inom den svenska dagligvaruhandeln med hälso- och hållbarhetsfokuserade varumärken som Pro!Brands, HealthyCo, Aloes, Tweek, The Humble Co. och Pändy.

”FCB har nyligen inlett samarbetet med Veg of Lund och vi ser att det finns en efterfrågan på nyttiga smoothies som dessutom är bra för människan och planeten”, säger Martin Trnovsky, vd för First Class Brands. Produktion och förpackning sker i Sverige. Försäljningen inleds i utvalda ICA-butiker.