Anna Lundström är inte bara en av tolv mest innovativa entreprenörer i Sverige. Hennes produkter är bland de senaste tillskotten i Urban Delis diskar. En onsdag i september träffade Butiksnytt Anna Lundström, grundare och vd av företaget Maisha;s för en exklusiv och öppenhjärtig intervju där hon med värme bland annat berättar om hur allt allting började, framtiden, pojkvännen och sina produkter hon skapat.

Maisha

Intervjun genomförs på en av Urban Delis butiker i Stockholm. Utanför flanerar gående och kastar sina skuggor mot butikens spegelblanka fönster. Här inne i den närmast fullsatta butiken/ restaurangen är stämningen hög. En blandning av stammisar och förstagångsbesökare. Det märks att Anna trivs i denna miljö.

Den veganska ostmarknaden exploderar just nu runt om i världen och stora företag
inom dagligvaruhandeln investerar betydande belopp på att ta fram smakrika produkter som påminner om ost. Samtidigt finns de små mejerierna som även de vill få ut sina produkter – en av dessa är Anna Lundström med företaget Maisha Delis som tillverkar både mandelost och smör. Dessa produkter säljs numer i samtliga Urban Deli butiker.

Hur det hela började
Anna Lundström började experimentera med vegansk ost redan för ett par år sedan. Det var hennes veganska pojkvän som väckte intresset för att skapa en värdig växtbaserad ost. Efter flera tester har nu Annas skapelser tagits in av Axfood restaurang, saluhall och butik – Urban Deli.

Insperation har hämtats
Hon berättar att hennes växtbaserade versioner av ost och smör har testats och inspirerats av genuint mathantverk från olika länder med traditionella mejeritekniker såsom syrning, mögel och lagring, som hon vidareutvecklat och anpassat till växtbaserade råvaror, under ett antal timmar och dagar tills det en dag bara fanns där – Maisha Deli var fött! 23 maj lanserades hennes produkter på Urban Deli i Stockholm.


– Mitt mål med företaget har alltid varit att erbjuda de godaste, smakrikaste och
mest attraktiva växtbaserade produkterna på marknaden, produkter som tilltalar alla. Oavsett vilken kost man äter. Jag tycker inte man ska behöva välja mellan god smak och omsorg om klimat och djur. Jag vill göra det enkelt att äta utsökt mat och samtidigt bidra till en mer hållbar framtid, säger Anna Lundström.

Anna Lundström berättar vidare om hennes resor runt om i världen, vilket har förändrat hennes sätt att se på mat och konsumtion, där miljö- och
hållbarhetsfrågor har blivit betydande för henne.

– Jag har bland annat varit bosatt i Tanzania och Malawi och arbetat via Forum Syd
och UNICEF. Att få bo och leva i dessa länder gav mig perspektiv i livet -och
tillsammans med att jag utvecklade mina produkter som jag anser ha stora
potential gav det idén till mitt företag och mina produkter.

“Mina kunder visar att Maishas ost och smörprodukter inte enbart köps av veganer utan även människor som äter
mejeriprodukter. Detta skiljer sig
från de flesta andra veganska ostar.”


Maisha Deli, varför?
– Superbra att du tog upp namnet. ”Maisha” betyder ”liv” på swahili vilket
symboliserar företagets grundvärderingar och vision. Namnet knyter an till min tid
då jag bodde i Tanzania, och jag driver även fortfarande en ideell förening som
arbetar med att främja barns utveckling och hälsa.

Maisha VS konkurrenter
– Mitt mål är att erbjuda produkter med kvaliteter som inte bara attraherar veganer utan även människor som äter animalisk ost, så som vegetarianer och flexitarianer. Människor ska inte behöva tumma på god smak eller kvalité, Maisha ska bli ett naturligt och självklart val, säger Anna Lundström.

Vilka tror du gillar dina produkter?
– Det som är så fantastiskt roligt är att produkterna faktiskt även attraherar en
mycket stor publik, säger en “glad Anna “. Många kunder som köper mina produkter äter även mejeriprodukter av animaliskt ursprung men väljer även min Maisha för att de tycker så mycket om produkterna, säger Anna Lundström.

Hur skiljer du dig från övriga marknaden?
– Mina kunder visar att Maishas ost- och smörprodukter inte enbart köps av veganer utan även människor som äter mejeriprodukter. Detta skiljer sig från de flesta andra veganska ostar.

– På detta sätt kan produkterna locka fler till att äta mer växtbaserat, och Maisha
har därmed i det större perspektivet möjlighet att konkret bidra till en mer
hälsosam, djurvänlig och hållbar framtid, avslutar Anna Lundström med att säga.