ANNONS

Förändring är det enda som är konstant på internet. Vi som varit med sedan internets barndom kunde knappast ana allt som har hänt genom åren med social media, e-handel och webb 2.0. Det är ett säkert tips att även framtiden kommer överraska oss med ny teknologi som ingen utom dagens visionärer hade kunnat förutspå. Men var är de stora trenderna online i Sverige just nu? Där kan vi i alla fall våga oss på att ge några förslag.

E-handel

E-handel är en bransch som växer för varje år som går och de senaste årens händelser har bara gjort branschen starkare. En av de största trenderna som vi sett inom e-handel 2022 är att svenska kunder blivit allt tryggare med att beställa produkter från handlare utanför landets gränser. Detta har ställt nya krav på expanderande e-handelsföretag som numera måste se sig som multinationella företag redan från dag ett. Det är en utmaning både för företagen och för ländernas lagstiftare som allt mer måste anpassa sig till en elektronisk värld där landsgränser suddas ut.

Samtidigt har utvecklingen lett till att fler och fler aktörer söker sig till branschen och de så kallade virtuella företaget har fått ett allt större genombrott i landet. Den som har den rätta entreprenörsandan kan med endast en dator starta ett komplett e-handelsföretag utan vare sig egna lokaler eller personal. Frilansare, dropshipping och lagerhotell gör att det går att starta från noll. Detta har varit fullt möjligt i många år men under det senaste året har det ökat kraftigt i Sverige. Allt fler svenskar börjar experimentera med företagande online, för somliga blir det ett extraknäck eller en hobby medan andra blir sin egen chef och kanske till och med blir en av en växande skara svenska internetmiljonärer.

Sociala medier

Sociala medier har länge varit ett sätt för företag att marknadsföra sig. Men stor konkurrens och ny lagstiftning har gjort att marginalerna för annonsering på ”gamla” plattformar som Facebook och Instagram blivit allt mindre. Den stora trenden är att företag numera blickar mot nyare plattformar med en yngre målgrupp. Plattformar såsom Tiktok, har blivit allt populärare för även stora företag att marknadsföra sig på. Dessa kräver dock en helt ny syn på marknadsföring än tidigare och tiden då företag passivt kunde marknadsföra sig till en målgrupp framtagen av marknadsundersökningar och sedan luta sig tillbaka är över. Man måste istället se marknadsföringen som en dialog med kunden och vara blixtsnabb med att hoppa på nya trender och skapa eget material som lockar till engagemang. De företag som bemästrar detta på Tiktok och andra framtida plattformar kommer ha en stor fördel. Dialogen med kunderna leder i bästa fall till att företagen får hjälp direkt från kunden att utveckla sin tjänst eller sin produkt på ett helt nytt sätt.

Spel online

Spel online är, precis som e-handel, en bransch som haft några riktigt starka år. Nya trender inom onlinespelens värld är att allt fler experimenterar med virtuella världar för att ge en ny spelupplevelse. Detta är fortfarande en teknologi som befinner sig i sin linda men redan nu börjar man kunna se vad som kommer vara möjligt i framtiden. Allt från stora speltillverkare till några av de största inom casinon online har börjat att experimentera med virtuella världar. 2022 var ett år då många fick sina första erfarenheter av vad virtuell teknik kan användas till och i framtiden spår vi att tekniken kommer bli bättre och billigare och användas både inom spel och mer praktiska områden.

Blockchain

Blockchain och kryptovalutor är fortfarande ett mysterium för de flesta svenskar. Men under 2022 har utvecklingen mot att göra dessa begrepp mer mainstream tuffat på bra. Så kallad decentraliserad finans och NFT:s har utvecklats snabbt och det experimenteras friskt med att hitta nya möjliga användningsområden för blockchain-teknologi.  Det finns nu fler sätt för den som saknar tekniskt kunnande att enkelt investera i kryptovalutor och det finns flera sätt att göra det direkt i sin internetbank. Just nu befinner vi oss i vad som brukar kallas för en kryptovinter med låga och stagnerande priser på bitcoin och andra kryptovalutor men när nästa rusning kommer kan teknologin få flera stora genombrott och det ser inte ut som att denna typ av teknologi kommer försvinna inom överskådlig framtid.

Det här är bara ett axplock av sådant som vi hållit ögonen på under 2022 men internet är oändligt stort och det finns både stora- och mikrotrender som vi garanterat har missat. Vi törs nästa lova att redan nästa år kommer det komma nya fenomen som vi aldrig hade kunnat gissa oss till.

ANNONS