Svenska Oumph!, som nyligen förvärvades av det globala företaget the LIVEKINDLY Collective, är i år officiella sponsorer av Veganuary – en kampanj som syftar till att inspirera fler människor att testa växtbaserat i Januari och framåt. Temat som alltid från Oumph! är att göra det lätt och grymt gott att äta mer växtbaserat mat.

”Januari är det kanske bästa tillfället på året att få fler att öka sin andel växtbaserad kost, då många startar året med en ambition att äta mer hållbart och hälsosamt. Då ska vi finnas där med inspiration och smaskiga recept för en god start på året.” säger Henrik Åkerman, Global Marketing Director för Oumph!

LÄS OCKSÅ: I januari blir tiotusentals människor veganer för en månad

Han fortsätter:

”Detta är ett initiativ för att lyfta kategorin och få fler människor att äta växtbaserat oftare. Vår kampanj kommer gå både digitalt samt i och kring butiker, för att både driva kännedom och sign-ups för Veganuary samt med inspiration i butikerna där köpen görs.

I Sverige driver Djurens rätt och Välj Vego Veganuary-kampanjen. Genom att anmäla sig till Veganuary får man ett mail om dagen med recept, inköpslistor och menyer. Allt för att göra prova-på-månaden så god och enkel som möjligt.

Det är fjärde året i rad som vi arrangerar Veganuari i Sverige. Sist hade vi över 8000 deltagare i Sverige och låg på tionde plats över flest sign-ups i världen – det hoppas vi såklart att vi kan slå i år. Vi märker att fler och fler hittar till det veganska köket och upptäcker att det inte är så krångligt att äta veganskt säger Sarah Mansouri, ansvarig på Välj Vego.

Oumph! och LIVEKINDLY Collectives mål är att hjälpa Veganuary att krossa deras sign up-mål och introducera glädjen i växtbaserad mat för människor runt om i världen. Om bara 350 000 människor äter växtbaserat i januari sparas 41200 ton CO2EQ, 2.5 miljoner liter vatten och över en miljon djurliv räddas.*