Med den nya satsningen The Naia Initiative går Spendrups in i en för företaget ny kategori. Lanseringen pågår just nu i flera städer över landet och en stor del av kommunikationen kommer att kretsa kring djupa och långsiktiga samarbeten med människor som inspirerar varumärket. Bland dem finns prisade modedesigners, Grammisvinnare och OS-medaljörer.
Utvecklingen av såväl produkter som varumärke har pågått under lång tid. Nu sker lanseringen i flera städer över landet för vår satsning inom funktionella drycker med det nya varumärket The Naia Initiative.
– Vi går in i den här kategorin för att stanna. Ambitionen från start har varit att komma med något nytt, både vad gäller våra produkter och hur vi kommunicerar, och jag tycker vi att vi har hittat rätt där, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för The Naia Initiative.
En viktig del av kommunikationen är långsiktiga samarbeten och gemensamma initiativ med ett antal människor som inspirerar varumärket – Friends of Naia.
– Våra vänner är aktiva inom allt ifrån idrott och musik till design och film. För oss har det inte handlat om att hitta någon med en massa följare, utan vi har lagt ner tid och kraft på att hitta människor som vi inspireras av och som passar oss, vad vi står för och framförallt hur vi vill agera. Det har fallit väldigt väl ut då vi har närmat oss dem, vi har hittat en värdegrund som matchar, fortsätter Anna-Stina.
Grammisbelönade artisten Imenella, OS-bronsmedaljören i brottning Sofia Mattsson och afrobeatdansaren Najib Morllah är några av vännerna.
– De här människorna är verkligen integrerade i det vi gör och hjälper oss att skapa och forma det här varumärket från start. Vi känner en väldig stolthet över att de har velat samarbeta med oss på det sättet. Det är ett fantastiskt gäng som vi kommer kunna göra mycket intressanta saker med tillsammans, säger Anna-Stina.
Först ut bland initiativen är en svenskproducerad klädkollektion framtagen i samarbete med modedesignern Nhu Duong. Kollektionen lanseras inom kort. Lanseringsfilmerna har regisserats av 21-åriga talangen Gustav Bondesson, som även han har ett långsiktigt samarbete med The Naia Initiative.