Arla möter den ökade efterfrågan på mejeriprodukter i Mellanöstern och Nordafrika genom att öppna en ny produktionsanläggning för ost i Bahrain. Den nya anläggningen kommer att öka produktionen, bidra till bättre hållbarhet för de olika produkterna och skapa lokala jobb.

Sedan 2010 har Arla mer än fördubblat sin försäljning organiskt i Mellanöstern och Nordafrika (MENA), som är kooperativets största kommersiella område utanför Europa. Under 2018 uppgick Arlas omsättning för dagligvaruhandel och foodservice till 560 MEUR i regionen. Detta tack vare starka positioner inom ost under varumärket Puck®, smör och matfett under varumärket Lurpak® samt mjölkpulver och UHT-mjölk under varumärkena Dano® och Arla®.

Öppnandet av produktionsanläggningen för ost i Bahrain följer efter Arlas förvärv av Mondeléz Internationals ostverksamhet i regionen i maj 2019, vilket också gav företaget full äganderätt till produktionsanläggningen. Arla planerar att investera närmare 50 MEUR i anläggningen under de kommande två till tre åren för att kunna öka kapaciteten.

-Mellanöstern och Nordafrika är en prioriterad marknad för oss och invigningen av denna produktionsanläggning i Bahrain konsoliderar vårt engagemang i regionen. Mejeri är en integrerad del av en hälsosam kost och nya anläggningen kommer att göra det möjligt för oss att öka produktionen och stegvis höja vår innovationshastighet för att möta konsumenternas ökade efterfrågan, säger Peder Tuborgh, Arla Foods koncernchef.

Större delen av de Arlaprodukter som säljs i MENA-regionen kommer att nu produceras i Bahrain. Arla förväntar sig att till 2025 ha ökat den årliga produktionen i Bahrain till mer än 100 000 ton under varumärkena Puck®, Arla®, Dano®, Kraft® och handelns egna märken. I samband med det skapas därför mer än 100 nya lokala jobb.