Coca-Cola byter ut den klassiska 33cl-burken mot en smalare variant. Förändringen gäller även för varumärkena Fanta, Sprite och Bonaqua.

Coca-Cola ändrar formen på burken för majoriteten av sina varumärken i Sverige. Mer och Monster förblir intakta men Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua får en mer avlång form. Totalt omfattar greppet fyra varumärken och 21 olika läsk- och vattensorter.

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Olivia Enquist och Samantha Walker

– Det är en ny design som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram ”sockerfri” på ett mer framträdande sätt på förpackningen, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

De nya förpackningar kommer att finnas på plats i butik under april.

– Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader där de nya burkarna lanserats har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.