ANNONS

Under oktober introducerar Coca-Cola i Sverige nya fastsittande korkar på PET-flaskor för att öka insamlingen och återvinning av hela förpackningen, som en del av nytt EU-direktiv för engångsplast som träder i kraft i juli 2024. Förändringen, som kommer att genomföras på samtliga PET-flaskor i sortimentet, initieras under hösten 2022 och planeras att vara klar senast 2023. Först ut blir Fanta, Coca-Cola, Sprite och bonaqua.

– Detta är en liten förändring som vi hoppas ska ha en positiv inverkan på miljön. Vi har redan övergått till att använda 100 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor. De nya korkarna är nästa steg under vår strategi World Without Waste, och en viktig del av en större förändringsresa där vi på sikt hoppas uppnå vår vision om en skräpfri värld, säger Charlotte Kalin, hållbarhetsansvarig på The Coca-Cola Company i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Plastindustrin tvingas av EU-direktiv till förändring

Sedan flera år tillbaka är alla flaskor och korkar från Coca-Cola i Sverige 100 procent återvinningsbara. De flesta svenskar är redan duktiga på att panta sina förpackningar med korken fastskruvad och med den nya korkdesignen kommer ännu färre korkar att gå förlorade, slängas eller glömmas i naturen innan de pantas tillsammans med flaskan.

– Vi är glada över att vi gemensamt inom EU arbetar för att minska nedskräpning av natur och hav. Att minska plastavfallet är avgörande om vi ska kunna uppfylla våra miljömål och gå över till en mer cirkulär ekonomi. Att Coca-Cola i Sverige redan nu ställer om för att öka insamlingen och återvinningen av deras förpackningar ser vi som väldigt positivt, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent

De nya korkarna är en viktig milstolpe för att uppnå en cirkulär ekonomi för förpackningar, där varje flaska – tillsammans med varje kork – samlas in och återvinns. Detta är något som i sin tur minskar förpackningens klimatavtryck och förebygger att inga förpackningar blir till skräp i naturen. Coca-Cola har en övergripande strategi mot World Without Waste, med en vision om en skräpfri värld och tillsammans med branschen strävar företaget mot 100 procent återvinning av både flaska och kork senast 2030.

ANNONS