ANNONS

När Netto lämnade Sverige i 2019 skapades ett vakuum på den svenska lågprismarknaden inom dagligvaruhandeln. Med stigande räntor och energikris flyr framförallt låginkomsttagare till lågprisbutiker som Lidl och Willys och i den senaste analysen i Gfk Market Index (juni-augusti) kunde vi konstatera att lågpriskedjorna i Sverige aldrig haft så hög marknadspenetration – 57 procent för Willys och 48 för Lidl. Deras tillväxt var den högsta bland alla dagligvarukedjor i landet. Med tanke på den ekonomiska utvecklingen och att svenskarna har den mest negativa synen på den egna ekonomin talar allt för att den trenden bara kommer att förstärkas. 

Costcos etablering i Sverige kunde alltså knappast skett vid ett bättre tillfälle. Att Costco även fungerar som återförsäljare med storpack anpassat till restauranger och småföretagare kommer också väl till pass också i och med att marginalerna för restauranger och caféer har påverkats negativt av ökade energipriser och stigande priser från leverantörer. 

En intressant nyhet för Sverige med Costcos koncept är det prissatta medlemskapet. Både företag och privatpersoner betalar 500 kronor för att bli medlemmar och kunna handla. Om man drar paralleller till Costcos etablering på Island borde det prissatta medlemskapet inte vara ett hinder för framgång. Varuhusjätten slog upp portarna i ett handelsområde utanför Reykjavik i maj 2017 och knappt ett år senare var 71 procent av islänningarna medlemmar, enligt en undersökning från isländska Market and Media.

Men den svenska lågpriskanalen kommer inte att förändras radikalt av att Costco nu klivit in i Sverige. Costco kommer med största sannolikhet att fokusera på Sveriges tre stora städer men här har Lidl och Willys redan en hög närvaro. Lidl har exempelvis 30 butiker i Stockholm och 9 i Malmö och det långsiktiga målet är 300 butiker runtom i landet medan Willys har 30 butiker i huvudstaden och 4 i Malmö. Enligt våra analyser är det fortsatt viktigt för – även lågprisbutiker – att ha sin matbutik i närheten. Detta kan – och kommer sannolikt – Costco aldrig att kunna erbjuda eftersom man satsar på köpcenter utanför storstädernas kärnor. Den första etableringen skedde nu i köpcentret Arninge i Stockholmsförorten Täby medan nästa butik planeras i Bernstorp utanför Malmö. Så med tanke på butikslägena, det låga antalet butiker och att Costco även säljer  varor som kontorsinredning, smycken, glasögon, däck, möbler och hushållsprylar kan Cosco nog ses som ett större hot mot kedjor som Rusta eller Biltema.

Jag tror inte att Cosctos inträde på den svenska marknaden kommer att påverka varken Lidl eller Willys framgångar på kort sikt. Det är snarare så att det fortfarande finns ett fönster öppet för fler lågprisalternativ i dagligvaruhandeln – antingen genom att Willys och Lidl ökar etableringstakten eller att det kommer in en ny spelare som kan erbjuda kunderna både närhet till butikerna och låga priser.

På längre sikt kan Costco bli ett större hot mot de etablerade lågprisaktörerna beroende på hur stor tillgänglighet man skapar genom fler etableringar av nya butiker och förstås beroende på vilken prisnivå man kommer att hålla.

Myriam Martensen, affärschef för konsumentpanelen i Norden, GfK

ANNONS