Lidl Sverige är en av finalisterna i kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ vid Dagligvarugalan 2019. Galan firar svenska företag, butiker och de människor som driver dagligvaruhandelsbranschen framåt. Bakom Dagligvarugalan står tidningen Fri Köpenskap som genom tävlingen vill hylla de som har en positiv inverkan på dagligvarubranschen.

Läs också: Nu är han mäktigast i branschen

Den 19 september genomförs Dagligvarugalan för elfte året i rad och inför kvällen har Lidl blivit nominerade i kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ för sitt breda hållbarhetsarbete under det gångna året. Lidls ambition är att bli branschledande inom hållbarhet och hållbarhetsarbetet är därför en integrerad del i affärsmodellen.

Läs också: Stort Grattis till – nomineringarna!

Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

– Det är väldigt roligt att se vårt arbete uppmärksammas, något som också ger oss extra energi att fortsätta det goda arbete som ligger bakom nomineringen. Nu håller vi tummarna för vinst, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Läs också: Jens Classon en av årets supertalanger

Motivering
”Lidl står bakom många framgångsrika hållbarhetsinitiativ de senaste åren och ligger i framkant med målsättningen att utforma världens grönaste butiker och satsningar på fastigheter och hållbara transporter. I Visby byggs nu en av världens första NollCO2-certifierade och klimatneutrala butiker som banar väg för nya generationens handelslokaler. Samtidigt pågår ett nyskapande arbete med att minska matsvinnet och plastanvändningen. Lidl ligger ofta steget före och är en riktig banbrytare i arbetet för en hållbar dagligvaruhandel.”

Läs också: Lidl storsatsar på KRAV-märkt

Några av de insatser Lidl drivit under 2018/2019
• Antagit målet att halvera matsvinn i butiker och lager till 2025
• Ökning av det ekologiska sortimentet med 75%
• Har antagit Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet fossilfria transporter till 2025
• Antagit målet att minska plastanvändningen med 20% till 2025
• Först i branschen med att fasa ut engångsplastartiklar (2019)
• Matdonationer och julklappsinsamling i 40 procent av butikerna som bidragit med drygt 1 100 000 måltider och tusentals julklappar till behövande
• Påbörjat bygget av Sveriges första klimatneutrala matbutik på Gotland (NollCO2 tillsammans med SGBC)
• Minskat utsläppen totalt trots en kraftig expansion av butiksnät och ökad omsättning
• Klimatkompensation av den svenska verksamhetens klimatpåverkan sedan 2017
• Effektiv logistik med 50 procent lägre koldioxidutsläpp från våra godstransporter de senaste två åren

Galan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister utses i 20 kategorier.
Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till
dagligvaruhandeln.