Under 2018 lanserade Lidl matsvinnskonceptet ”Ta vara på” med målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till 2025. Nu tar livsmedelskedjan nästa steg för att minska svinnet på en av butikernas största svinnbov, brödet. Initiativet med att minska svinnet av butiksbakat bröd är nu implementerat i samtliga butiker i landet. Under den första månaden halverades brödsvinnet.

Under 2018 satte Lidl målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till 2025. Brödsektionen står för en stor del av dagligvaruhandelns totala matsvinn. Den första satsningen för att minska brödsvinnet var ett unikt samarbete med Fazer där Lidl tog över helhetsansvaret för den egna brödhyllan. 

Sedan tidigare har Lidl infört åtgärder för att minska svinnet på frukt och grönt, kött, andra kylvaror och färdigförpackat bröd. Nu inkluderas även butiksbakat bröd i matsvinnskonceptet ”Ta vara på” där gårdagens frallor, baguetter och fikabröd säljs till ett kraftigt reducerat pris. Den nya satsningen halverade Lidls svinn på butiksbakat bröd under den första månaden.

– Som en av Sveriges ledande livsmedelskedjor har vi ett stort ansvar att minska vårt matsvinn. Därför har vi tagit ytterligare krafttag för att minska svinnet i alla våra butiker. Att utöka ”Ta vara på”-konceptet till vårt butiksbakade bröd kommer innebära att massor av bröd och fikabröd får komma hem till kunderna istället för att bli etanol. Perfekt att frysa in och tina för nybakat hemma, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Redan i höstas genomfördes noggranna tester i tre Lidl-butiker. Under den fjorton veckor långa testperioden räddade Lidls kunder nästan 2,5 ton bröd med ett minskat svinn på 65 procent. När åtgärden nu rullats ut i alla butiker kan kunderna köpa butiksbakat bröd dagen efter bakningen till ett reducerat pris (10 kronor per påse istället för 20-40 kronor).

Sedan 2019 är Lidl ensamma om att redovisa svinnet med total transparens, inte bara i procentandel av försäljning men också i vikt, till skillnad från övriga stora dagligvaruaktörer. Under verksamhetsåret 2018/2019 uppgick matsvinnet till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton). Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visade en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.