Nätbutiken Matsmart sålde i fjol 3 218 ton livsmedel som annars skulle hamnat i soptunnan. Det är en rejäl ökning mot 2 022 ton året innan. Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts. Rabatterna uppgår i regel till mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset. Bolaget köper varorna direkt från grossister eller producenter. Det skriver Di Digital, som tagit del av bolagets färska bokslut.

Matsmart ökade intäkterna i fjol med nästan 75 procent till 277 miljoner kronor. Bolagets förlust steg dock till 64,5 miljoner kronor mot en förlust på 45,5 miljoner kronor året innan. Orsaken är bland annat stora investeringar i nya maskiner till lagret i Katrineholm.

-Vi taktar mot en omsättning på 400 miljoner kronor i år”, säger vd och medgrundaren Karl Andersson. Bolaget har knappt 150 anställda, vilket är nästan dubbelt så många som för ett år sedan.

Matsmart valde i december i fjol att lämna Norge, som stod för 5 procent av bolagets omsättning. Motiveringen är de höga straffskatterna på importerade livsmedel. Bolaget finns även i Finland som utvecklas väl och står för 7 procent av omsättningen.

Bolaget har sedan starten tagit in 175 miljoner kronor i riskkapital från investerare som riskkapitalbolagen Edastra Capital och Northzone, stiftelsen Norrsken, möbeljätten Ikea och Axel Johnson-koncernens investeringsbolag D-Ax.

Matsmart är i behov av mer externt kapital och planerar att genomföra en ny kapitalrunda under hösten, enligt bokslutet som Di Digital tagit del av.