Nu kan du få dina pengar direkt in på ditt bankkonto när du pantar. Pantamera har, tillsammans med fintech-bolaget Payer, utvecklat den nya tjänsten som har installerats på storpantarautomaterna Pantamera Express*, som finns på 56 återvinningscentraler runt om i landet. Under året påbörjas ett testprojekt tillsammans med handeln för att på sikt införa betallösningen i samtliga pantautomater.

– Pantsystemet för burkar infördes redan 1984 i Sverige och för plastflaskor tio år senare. Sedan dess har antalet pantmöjligheter ökat, pantbeloppet har höjts och mängden pantade förpackningar har ökat explosionsartat. Under förra året pantade vi över två miljarder burkar och flaskor i Sverige.–  Vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta, något vi alla ska vara stolta över då pantningen bidrar till en stor miljövinst. Vi jobbar ständigt med att utveckla pantsystemet för att göra det så smidigt som möjligt att panta. Nu har turen kommit till att se över utbetalningslösningen som har sett likadan ut under alla år, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera Express på Returpack/Pantamera.

Testbäddar för framtidens pantsystem
Samarbetet med det svenska fintech-bolaget Payer inleddes under 2019. Den nya utbetalningslösningen finns nu installerad på storpantarautomaterna Pantamera Express som Pantamera själva äger och som finns installerade på 56 återvinningscentraler runt om i landet.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa den nya utbetalningslösningen i stor skala och kan nu erbjuda en enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon.

Den nya utbetalningslösningen bygger på att man laddar ner en app, där man kopplar det bankkonto man vill få pantpengarna utbetalda till. Alla större svenska banker är anslutna till den nya utbetalningslösningen.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, ger appen också en överblick över vad man faktiskt bidrar till, ur ett klimatperspektiv, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Nästa steg i butik
Nästa steg är att testa den nya betallösningen i de ”vanliga” pantautomaterna i livsmedelsbutiker. Sammanlagt finns 4 222 pantautomater i livsmedelsbutiker runt om i landet. Under året påbörjar Pantamera ett testprojekt tillsammans med handeln för att konsumenterna på sikt ska kunna få sina pantpengar överförda till bankkontot även när de pantar i butik.

Om Pantamera Express och den nya betallösningen

För att få pantpengen överförd till sitt bankkonto laddar man ned appen Min Pant, där man väljer vilken bank och vilket konto man vill ha sin pantpeng till. Sedan skannar men QR-koden på pantkvittot och har sina pantpengar på kontot inom en bankdag. Identifiering sker via mobilt BankID.

*I Pantamera-Express automaten häller man i många förpackningar istället för att mata in en burk eller flaska i taget. Automaten klarar att sortera och räkna omkring 100 förpackningar på ett bara ett par minuter och finns nu installerade på 56 återvinningscentraler runt om i landet. Under 2021 kommer ytterligare 10 automater att installeras.

Om Payer
Payer är ett licensierat svensk betalföretag som är främst fokuserat på digitala B2B betalningar för stora företagskunder på en europeisk och global basis. Payers avancerade och modulära API-plattform betalningar hjälper företag att skapa fantastiska betalningsupplevelser på internet, vilket skapar hållbara relationer mellan företag och ökar försäljning.